Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMS218 | COST CONTROL IN FOOD AND BEVERAGE SECTOR | 4 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ÇAĞKAN GÜNER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin işletme, yiyecek içecek işletmesi, maliyet, maliyet kontrolü tanımı ve depolama, teslim alma, satın alma, fiyatlandırma hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Yiyecek içecek işletmesi tanımı, işletmenin temel kavramları ve stratejileri, satın alma, teslim alma, depolama, fiyatlandırma iş akışını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yiyecek-içecek işletme maliyeti ile ilgili terimleri tanımlar. |
Menü çeşitlerine göre maliyeti hesaplar. |
İşletmelerin maliyetleri hakkında rapor hazırlar. |
Satın alma, teslim alma, depolama prensiplerini açıklar. |
Mutfakta kayıp, kaçak, fireleri ve usulsüzlükleri, etik ihlallerini listeleyerek aktarır. |
Mutfakta maliyet kontrolüne yönelik iş akışı takibi uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders planı, işleyişi, öğrenci sorumlulukları aktarılır. İşletme, yiyecek içecek işletmesi, Gelir, Kar, Maliyet, Gider, Harcama ve Zarar Kavramları temel kavramlarına giriş yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon; Gelir Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Araştırması | Yiyecek İçecek Satış Tahminleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Güncel Sektör Araştırması | Satın Alma ve Teslim Alma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Envanter Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek Üretim Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Fiyatlandırma, İşgücü Maliyet Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Araştırma Ödevlerinin Sunumu, Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kitap Okuma | Genel Üretim Giderlerin Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale Okuma | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Finansal Analiz | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma | Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gelir Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek Maliyet Kontrol Sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma | Yiyecek İçecek Maliyet Kontrolü Otomasyon Sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ders Notlarıyla Genel Tekrar | Araştırma Ödevlerinin Sunumu, Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mehmet Sarıışık (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Kontrolü Kavramlar, Uygulamalar ve Örnekler, Detay Yayıncılık. |
Ayaz, N. ve Akay, B. (2017). Turizm İşletmelerinde Maliyetler ve Kontrolü, Detay Yayıncılık. |
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın). |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
0 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
2 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
5 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
0 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |