Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GMS314 |
WORLD CUISINE |
6 |
6 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. REVŞEN AKAY |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilere dünya çapında belli başlı mutfaklar hakkında detaylı bilgiler vererek bu mutfaklar hakkında uygulamalı çalışmalar yapmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği Fransız, İtalyan, İspanyol, Meksika, İngiliz, Balkan ve Amerika mutfaklarıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Avrupa'nın önde gelen mutfak anlayışları hakkında tasarım yapar. |
Kuzey, Güney ve Orta Amerika mutfak özelliklerine uygun reçeteler geliştirir. |
Dünya mutfaklarına özgü temel yiyecek hazırlama ilkelerini listeler. |
Orta doğu mutfak kültürüne özgü yemekleri isimlendirir. |
Dünyanın önde gelen mutfaklarının özelliklerini karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap okuma |
Fransız Mutfağı, Fransız Mutfağı Uygulaması |
Uygulama |
2 |
Kitap okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
3 |
Kitap okuma |
İtalyan Mutfağı, İtalyan Mutfağı Uygulaması |
Uygulama |
4 |
Reçete okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
5 |
Kitap okuma |
İspanyol Mutfağı, İspanyol Mutfağı Uygulaması |
Uygulama |
6 |
Literatür taraması |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
7 |
Literatür taraması |
Meksika Mutfağı, Meksika Mutfağı Uygulaması |
Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
10 |
Kitap okuma |
İngiliz ve Balkan Mutfakları, İngiliz ve Balkan Mutfakları Uygulaması |
Uygulama |
11 |
Kitap okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
12 |
Reçete okuma |
Orta ve Kuzey Amerika Mutfakları, Orta ve Kuzey Amerika Mutfakları Uygulaması |
Uygulama |
13 |
Reçete okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
14 |
Reçete okuma |
Güney Amerika Mutfağı, Güney Amerika Mutfağı Uygulaması |
Uygulama |
15 |
Kitap okuma |
Reçete örnekleri, Reçete Uygulaması |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Whiteman, K., Boggiano, A., Wright, J., Capalbo, C., (2014). İtalyan Mutfağı, İş Bankası Kültür, İstanbul. |
Ainley, S., (2014). Dünya Mutfağı, İş Bankası Kültür, İstanbul. |
Ghayour, S., (2015). İpek Yolu Mutfağı Ortadoğu ve Ötesinden Yemek Tarifleri, İş Bankası Kültür, İstanbul. |
Aktürk, A.İ., (2007). Meksika Mutfağı/Dünya Mutfağından Lezzetler, Dönence. |
Anonim, (2007). Fransız Mutfağı/Dünya Yemekleri, Boyut, İstanbul. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
100 |
|
|
TOPLAM |
1 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
178 |
|
Total Workload of the Course Unit |
178 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|