Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP205 | MARKETİNG OF HEALTH SERVİCES | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ANIL ÇETİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı öğrencileri; sağlık kurumlarında pazarlama aktivitelerinin sağladığı avantajlar; sağlık kurumlarında klasik pazarlama karması elemanlarının formüle edilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve kontrol edilmesi; sağlık hizmeti alıcılarının satın alma davranışlarının ve karar verme süreçleri; bu tüketicilerin memnuniyetini etkileyen faktörler, sağlık hizmetleri için kurumsal imaj geliştirmeye yönelik pazarlama iletimi stratejilerinin geliştirilmesine yönelik temel prensipler hakkında analiz edilir. |
Contents of the Course Unit: | Pazarlama ile ilgili temel kavramlar ve pazarlamanın tarihsel gelişimi, pazarlama çeşitleri, pazarlama fonksiyonlarının sınıflandırılması, hizmet pazarlaması, hizmetlerin özellikleri ve sağlık hizmetleri pazarlamasının tarihsel gelişimi, Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın önem kazanmasına neden olan faktörler, sağlık hizmetleri pazarlamasında ürün ve ürün (hizmet) politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında fiyat ve fiyat politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında dağıtım politikaları kazanımları tanımlanır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Karmaşık pazarlama çevresinin sağlık kurumlarında pazarlama yönetimi alanındaki etkilerini analitik olarak kavrar. |
Sağlık tüketicilerinin karar verme sürecini kavrama ve sağlık tüketicilerinin etkili şekilde bölümlendirir. |
Sağlık kurumları için amaca yönelik ve etkili pazarlama karması stratejileri formüle eder, uygular, değerlendirir ve kontrol eder. |
Sağlık kurumları için pazarlama iletişimi stratejileri doğrultusunda marka yönetimi alanında karar verme yeteneği ve pazarlama iletişimi etmeni olarak marka kavramı hakkında bilgi ve yetenek sahibi olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriği ve konularının tanıtılması - Sağlık Hizmetleri Pazarlamasına Giriş | Anlatım - Soru - Cevap |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın temel unsurları | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmetlerinde pazarlama aktivitelerini etkileyen çevresel unsurlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık tüketicileri pazarı ve satın alma davranışının analiz edilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmeti alıcılarının bölümlendirilmesi ve hedef pazar seçimi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmetlerinin konumlandırılması ve farklılaştırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmeti özellikleri ve hizmet kalitesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık hizmeti fiyatlandırma stratejileri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık kurumlarında reklam, satışta özendirme, halkla ilişkiler, ve doğrudan pazarlama uygulamalarının yönetilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık kurumlarında dağıtım kanallarının tasarlanması ve yönetilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık kurumları için müşteri yönetimini ve müşteri tatmini | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Pazarlama iletişimi yönetimi sağlık kurumlarında imaj yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Değerlendirme | Anlatım - Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Philip Kotler and Roberta N. Clarke, Marketing for Health Care Organizations, Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey |
Tengilimoğlu D, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014 |
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları |
Gümüş S, Sağlık Hizmetlerinin Pazarlaması ve Reklamın Etkileri, 2013 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses information on issues related to health and health services.
|
||||||
2 |
Applies health accounting and health cost management.
|
||||||
3 |
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
|
||||||
4 |
Uses hospital automation methods.
|
||||||
5 |
Develops information on the health sector.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Names information about the problems encountered in the health sector.
|
||||||
2 |
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
|
||||||
3 |
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
|
||||||
4 |
Uses information to make decisions regarding hospital management.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
||||||
2 |
Implements duties and responsibilities in health services.
|
||||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
|
||||||
2 |
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
|
||||||
3 |
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
||||||
2 |
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
|
||||||
3 |
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
|
||||||
2 |
Follows current events related to health institutions.
|
||||||
3 |
Follows training programs related to health institution management.
|
||||||
4 |
Follows necessary information sources related to health institutions.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts communication between patient and physician.
|
||||||
2 |
Implements patient confidentiality.
|
||||||
3 |
Implements communication with patients and their relatives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
|
||||||
2 |
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
|
||||||
3 |
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |