Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP217 | ORGANIZATION IN THE OPERATING ROOM | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere, multidisipliner ekip yaklaşımıyla ameliyathane düzeni, işleyişi, planı, güvenliği hakkında bilgi ve beceri kazandırmayı, yönetmeliğe hakim olmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ameliyathane yönetim planlaması, Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri, Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları, Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci, Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet), Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi, Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme, Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri, Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı güvenliği ve alınacak önlemler, Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi, Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası), Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ameliyathanede yasal sorunları bilir. |
Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar. |
Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
Hasta ve çalışan güvenliği kavramının önemini tartışır. |
Ameliyathanenin kontaminasyon kaynaklarını tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Araştırma | Ameliyathane yönetim planlaması | Sözlü Anlatım, Tartışma |
2 | Araştırma | Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırma | Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları | Sözlü Anlatım, Tartışma |
4 | Araştırma | Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci | Sözlü Anlatım, Tartışma |
5 | Araştırma | Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet) | Sözlü Anlatım, Tartışma |
6 | Araştırma | Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi | Sözlü Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırma | Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme | Sözlü Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma |
10 | Araştırma | Ameliyathanede hasta güvenliği ve alınacak önlemler | Sözlü Anlatım, Tartışma |
11 | Araştırma | Ameliyathanede sağlık çalışanı güvenliği | Sözlü Anlatım, Tartışma |
12 | Araştırma | Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi | Sözlü Anlatım, Tartışma |
13 | Araştırma | Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası) | Sözlü Anlatım, Tartışma |
14 | Araştırma | Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları | Sözlü Anlatım, Tartışma |
15 | Özet | Genel Değerlendirme | Sözlü Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ayrıntı Basımevi, Ankara |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Pierce A., Neil R.(2010). Surgery at a glance. John Wiley & Sons Inc. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
4 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
3 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
5 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use.
|
2 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
2 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
2 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
0 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
4 | |||||
9 |
Updating field-related knowledge, skills and abilities with the awareness of lifelong learning.
|
4 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
4 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
5 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
5 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
5 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
5 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
5 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
5 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
3 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
1 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
2 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
1 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
0 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
3 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
3 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
3 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
3 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
4 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
3 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
1 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
2 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
2 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
5 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
5 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
5 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
5 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
1 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
2 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
3 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
5 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
5 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
5 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
5 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
5 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
3 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
5 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
5 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
4 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
5 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
5 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |