TR EN

INTRODUCTION TO ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HRY102 INTRODUCTION TO ADVERTISING 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SİNEM EYİCE BAŞEV
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere reklamcılık kavramını, kuramlarını ve ilkelerini tanıtarak, başarılı bir reklam uygulaması için gerekli altyapıyı oluşturmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; reklamcılığın tanımı, tarihi süreç içerisindeki gelişimi,reklamcılıkla ilgili kavramlar, demografik faktörler ve reklam ilişkisi, psikolojik faktörler ve reklam ilişkisi, sosyo kültürel faktörler ve reklam ilişkisi, reklam kuramları, reklam türleri, reklam ajanslarının yapısı, reklam tasarım süreci, reklam kampanya süreci ve reklamın medya planlama süreci konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklamcılığın tanımı ve reklamcılıkla ilgili kavramları tanımlar.
Reklamları inceleyerek analiz eder.
Yaratıcı reklam filmi örnekleri verir.
İnceledikleri reklamlardan öngörü geliştirerek bir reklam kampanyasını nasıl tasarlandığını açıklar.
Reklamın medya planlama süreci konularını listeler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklamın ve reklamcılığın tanımı ve önemi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Tarihi gelişim içerisinde reklamcılığın gelişimi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklam ve Pazarlama Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklamın amaçları ve işlevleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Demografik faktörler ve reklam Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Psikolojik faktörler ve reklam Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Sosyo kültürel faktörler ve reklam Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklam Kuramları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklam Türleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklamda Yaratıcılık Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklam Kampanyası Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklam Mecraları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum Reklamcılıkta örgütlenme yapısı ve reklam ajansları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
15 Genel Tekrar Genel Değerlendirme Genel Tekrar
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları, 2009
Elden, M., Ulukök, Ö. Ve Yeygel, S. (2007). Şimdi Reklamlar, İstanbul: İletişim Yayınları
Kocabaş, F. Ve Elden, M. (2005). Reklamcılık Kavramlar Kararlar Kurumlar, İstanbul: İletişim Yayınları
Moriarty, S. , Mitchell, N., Wells, W. (2015). Avdertising&IMC: Principles and Practices, Pearson
Sulliva, L. (2004). Satan Reklam Yaratmak, Çev. Sevtap Yaman, MediaCat Kitapları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
5
2
Compare current theories in the field and communication theories.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
0
2
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
4
2
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
2
2
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
4
2
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
4
3
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
3
2
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
2
2
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
3
2
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
3
3
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 5 15
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 11 22
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0