Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HRY102 | INTRODUCTION TO ADVERTISING | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM EYİCE BAŞEV |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere reklamcılık kavramını, kuramlarını ve ilkelerini tanıtarak, başarılı bir reklam uygulaması için gerekli altyapıyı oluşturmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; reklamcılığın tanımı, tarihi süreç içerisindeki gelişimi,reklamcılıkla ilgili kavramlar, demografik faktörler ve reklam ilişkisi, psikolojik faktörler ve reklam ilişkisi, sosyo kültürel faktörler ve reklam ilişkisi, reklam kuramları, reklam türleri, reklam ajanslarının yapısı, reklam tasarım süreci, reklam kampanya süreci ve reklamın medya planlama süreci konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Reklamcılığın tanımı ve reklamcılıkla ilgili kavramları tanımlar. |
Reklamları inceleyerek analiz eder. |
Yaratıcı reklam filmi örnekleri verir. |
İnceledikleri reklamlardan öngörü geliştirerek bir reklam kampanyasını nasıl tasarlandığını açıklar. |
Reklamın medya planlama süreci konularını listeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklamın ve reklamcılığın tanımı ve önemi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Tarihi gelişim içerisinde reklamcılığın gelişimi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklam ve Pazarlama | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklamın amaçları ve işlevleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Demografik faktörler ve reklam | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Psikolojik faktörler ve reklam | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Sosyo kültürel faktörler ve reklam | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklam Kuramları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklam Türleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklamda Yaratıcılık | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklam Kampanyası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklam Mecraları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | Ders Kitabının İlgili Bölümü- Sunum | Reklamcılıkta örgütlenme yapısı ve reklam ajansları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | Genel Tekrar | Genel Değerlendirme | Genel Tekrar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları, 2009 |
Elden, M., Ulukök, Ö. Ve Yeygel, S. (2007). Şimdi Reklamlar, İstanbul: İletişim Yayınları |
Kocabaş, F. Ve Elden, M. (2005). Reklamcılık Kavramlar Kararlar Kurumlar, İstanbul: İletişim Yayınları |
Moriarty, S. , Mitchell, N., Wells, W. (2015). Avdertising&IMC: Principles and Practices, Pearson |
Sulliva, L. (2004). Satan Reklam Yaratmak, Çev. Sevtap Yaman, MediaCat Kitapları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
|
5 | |||||
2 |
Compare current theories in the field and communication theories.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
|
0 | |||||
2 |
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
|
4 | |||||
2 |
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
|
2 | |||||
2 |
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
|
4 | |||||
2 |
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
|
4 | |||||
3 |
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
|
3 | |||||
2 |
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
|
2 | |||||
2 |
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
|
3 | |||||
2 |
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
|
3 | |||||
3 |
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 5 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 11 | 22 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |