TR EN

PASSENGER SERVICE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIY419 PASSENGER SERVICE 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. SEZER CİHAN KESKEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; havalimanında yolculara ve yolculuğa yönelik yapılması gereken tüm trafik yönetim süreç ve prosedürlerin öğrenilmesidir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Yolcu hizmetleri ile ilgili tüm prosedürler, terimler ve davranışlar kurallar, talimatlar ve dökümanları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yolcu hizmetleri ile ilgili terimleri açıklar.
Yolcu hizmetlerinde kullanılan evrakların içerik ve işlevlerini ayırt eder.
Havalimanında bulunan üçüncü kuruluşlar ve hizmet ilişkileri arasında bağlantı kurar.
Havalimanına ve uçağa yolcu giriş ve çıkış işlemlerini; problem çözme, bilgi verme, yönlendirme tekniklerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu Hizmetleri, Genel Havacılık Kavramı tarihçesi kalite politikası vizyon misyonu Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
2 Konuya yönelik internet araştırması SHGM ICAO IATA ECAC EASA hava sahasının kullanımı ile ilgili trafik hakları kodlama sistemleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
3 Konuya yönelik internet araştırması Havacılık fonoteği terminolojisi yolcu hizmetleri kodları Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
4 Konuya yönelik internet araştırması Uçuş detayları yolculuk çeşitleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
5 Konuya yönelik internet araştırması Bilet, kargo, harekat hizmetleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
6 Konuya yönelik internet araştırması Check in yöntemleri ve süreci Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
7 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu tipleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik internet araştırması Bagaj, bagaj etiketleme ve tehlikeli maddeler Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
10 Konuya yönelik internet araştırması Boarding Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
11 Konuya yönelik internet araştırması İptaller, acil iniş, yolcu hakları, Fim, arrival, transfer, transit Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
12 Konuya yönelik internet araştırması Seyehat dökümanları Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
13 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu profili ve vize çeşitleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
14 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu hizmetleri mesaj trafiği Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
15 Konuya yönelik internet araştırması Kayıp Eşya İşlemleri Görsel destekli sunum ve alan tecrübe paylaşımı vaka analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

SHGM. (2013). Yolcu Hizmetleri Havaalanları Daire Başkanlığı YAYIN No: HAD-T20 Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Colin C. Law- Mary R. Doerflein. (2013). Introduction to Airline Ground Service. (1st edition). Cengage Learning Asia.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management.
4
2
Use computer programs related to Aviation Transportation.
5
3
Define basic concepts related with aviation management.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
4
2
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
5
3
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
5
4
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
5
2
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
5
2
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
5
3
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
5
4
Cooperate with stakeholders related to air transport.
5
5
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
4
2
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
3
2
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
5
2
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
4
3
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 30 90
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 201
Total Workload of the Course Unit 201
Workload (h) / 25.5 7,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0