Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE111 | INTRODUCTION TO CLASSICAL TURKISH LITERATURE | 1 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrenciye, eski Türk edebiyatının edebiyat tarihi içinde yerini göstermek, kültür edebi verimler ilişkisini kavratmak, eski Türk edebiyatı metinlerini tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi, genel özellikleri, bu edebiyatı besleyen kaynaklar, eski Türk edebiyatı metinlerinde aruz vezni, edebî sanatlar, kafiye ve redif gibi şekil özelliklerini metinler üzerinde incelenmesi hakkında bilgi verilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eski Türk Edebiyatı türlerini ve nazım şekillerini listeler. |
Aruz veznini, edebî sanatları, kafiye ve redif gibi şekil özelliklerini metinler üzerinde pratik eder. |
Eski Türk Edebiyatının ortaya çıkış sebeplerini inceler. |
Eski Türk Edebiyatının oluşumunda etkili olmuş İslam medeniyeti ile Arap ve Fars edebiyatlarının karakteristik özelliklerini Eski Türk Edebiyatının özellikleriyle ilişkilendirir. |
Eski Türk Edebiyatı metin neşir ve inceleme yöntemlerini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Türk Edebiyatı tarihinin sınıflandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi ve kaynakları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | İslam kültürü içerisinde Türk edebiyatı: Karahanlı Dönemi (Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmud, Edib Ahmed, Ahmed Yesevi...vd) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk Edebiyatında edebi türler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında edebi türler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında edebi türler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında âhenk, vezin, kafiye ve redif | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında âhenk, vezin, kafiye ve redif | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında edebi sanatlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatında edebi sanatlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Kaynak Okuma | Eski Türk edebiyatı metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dilçin, C. (1997), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara: TDK Yayınları. |
Saraç, M. A. Yekta (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları. |
Şentürk, A. A. & Kartal, A. (2004) Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergâh Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
4 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
1 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
0 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
3 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
3 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
3 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
0 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
2 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 50 |
Total Workload of the Course Unit | 50 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |