Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE113 | OTTOMAN TURKISH I | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin iki ana amacı vardır: Öğrencinin Arap alfabesiyle yazma ve Türkçe sözvarlığı yoğun matbu metinleri okuma becerilerini kazanması. Bunun için öğrencinin Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri tanıması, bu harflerden Arapçaya, Farsçaya ve Türkçeye has olanları ayırt edebilmesi, Türkçe unsurlara has yazım kurallarını kavraması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste, Arap alfabesinin ortaya çıkışı ve gelişimi kısaca ele alınır. Arap alfabesinin Türkler tarafından kullanılmasının tarihçesi konusu işlenir. Arap alfabesindeki harfler yazılış ve okunuş özellikleri ile tek tek ele alınır. Türkçeye has kullanımlar, istisnai durumlar ayrıca değerlendirilir. Arap harfleriyle yazma çalışmaları yapılır. Sözvarlığı yoğun olarak Türkçe sözcüklerden oluşan matbu metinler okunur ve tahlil edilir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alfabeyi tanımlar ve alfabenin gelişimini açıklar. (explain, bloom 1) |
Arap alfabesinin kökenini ve Türkler tarafından kullanılışının tarihçesini hatırlar. (remember, bloom 1) |
Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri;bu harflerin başta, ortada ve sonda yazılışlarını, birleşen ve birleşmeyen harfleri tanır. (recognize, bloom 2) |
Osmanlı alfabesinde Arapçaya, Farsçaya ve Türkçeye has harfleri ayırt eder. (distinguish, bloom 4) |
Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışlarını inceler. (examine, bloom 4) |
Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışlarını, durum eklerini almalarını metinler üzerinde uygular. (apply, bloom 3) |
Arap alfabesinin Türkçenin ses düzenine uygunluğunu tartışır. (evaluate, bloom 6) |
Matbu metinleri okuyarak günümüz alfabesiyle yazılmış metinleri Osmanlı Türkçesi Alfabesiyle ilişkilendirir. (relate, bloom 5) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Alfabe kavramı, Arap alfabesinin kökeni ve özellikleri, Türklerin Arap alfabesini kullanışının tarihçesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türykçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Harekeler.Hemzenin yazılış özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı alfabesindeki Türkçe, Arapça ve Farsçaya ait hususî harfler. Kısa Sınav. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kısa sınavın değerlendirilmesi. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kişi ve işaret zamirlerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Çekim eklerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Yapım eklerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Ebced Hesabı. Kısa Sınav 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kısa sınavın değerlendirilmesi. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Genel değerlendirme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Parlatır, İ. (2006), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, Ankara: Yargı Yayınları |
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
2 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
5 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
2 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
1 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
0 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
3 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 10 | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
TOPLAM | 69 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |