Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE113 | OSMANLI TÜRKÇESİ I | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin iki ana amacı vardır: Öğrencinin Arap alfabesiyle yazma ve Türkçe sözvarlığı yoğun matbu metinleri okuma becerilerini kazanması. Bunun için öğrencinin Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri tanıması, bu harflerden Arapçaya, Farsçaya ve Türkçeye has olanları ayırt edebilmesi, Türkçe unsurlara has yazım kurallarını kavraması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu derste, Arap alfabesinin ortaya çıkışı ve gelişimi kısaca ele alınır. Arap alfabesinin Türkler tarafından kullanılmasının tarihçesi konusu işlenir. Arap alfabesindeki harfler yazılış ve okunuş özellikleri ile tek tek ele alınır. Türkçeye has kullanımlar, istisnai durumlar ayrıca değerlendirilir. Arap harfleriyle yazma çalışmaları yapılır. Sözvarlığı yoğun olarak Türkçe sözcüklerden oluşan matbu metinler okunur ve tahlil edilir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Alfabeyi tanımlar ve alfabenin gelişimini açıklar. (explain, bloom 1) |
Arap alfabesinin kökenini ve Türkler tarafından kullanılışının tarihçesini hatırlar. (remember, bloom 1) |
Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri;bu harflerin başta, ortada ve sonda yazılışlarını, birleşen ve birleşmeyen harfleri tanır. (recognize, bloom 2) |
Osmanlı alfabesinde Arapçaya, Farsçaya ve Türkçeye has harfleri ayırt eder. (distinguish, bloom 4) |
Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışlarını inceler. (examine, bloom 4) |
Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışlarını, durum eklerini almalarını metinler üzerinde uygular. (apply, bloom 3) |
Arap alfabesinin Türkçenin ses düzenine uygunluğunu tartışır. (evaluate, bloom 6) |
Matbu metinleri okuyarak günümüz alfabesiyle yazılmış metinleri Osmanlı Türkçesi Alfabesiyle ilişkilendirir. (relate, bloom 5) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Alfabe kavramı, Arap alfabesinin kökeni ve özellikleri, Türklerin Arap alfabesini kullanışının tarihçesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı Türykçesi alfabesindeki harfler ve karakterler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Harekeler.Hemzenin yazılış özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Osmanlı alfabesindeki Türkçe, Arapça ve Farsçaya ait hususî harfler. Kısa Sınav. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kısa sınavın değerlendirilmesi. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kişi ve işaret zamirlerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Çekim eklerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Yapım eklerinin yazımı. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Ebced Hesabı. Kısa Sınav 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Kısa sınavın değerlendirilmesi. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynak Okuma, Literatür Tarama | Genel değerlendirme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Parlatır, İ. (2006), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, Ankara: Yargı Yayınları |
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
5 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 10 | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
TOPLAM | 69 | 0 | 151 |
Genel Toplam | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |