TR EN

OLD TURKISH I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE213 OLD TURKISH I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE VELİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrenciye, Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşullar, Köktürkçe döneminin temel teserleri, Türk runik yazısı, Türk dili tarihinde Köktürkçenin yeri, Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini ve üç önemli anıttan örnek metinlerin okunması, incelenmesi ve günümüz Türkçesiyle ifade edilmesi konularını kavratmaktır. özellikleri konularını kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşullar, Köktürkçe döneminin temel teserleri, Türk runik yazısı, Türk dili tarihinde Köktürkçenin yeri, Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özellikleri ve üç önemli anıttan örnek metinlerin okunması ve incelenmesi konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşulları ve Köktürkçe döneminin temel eserlerini hatırlar.
Türk runik yazısını tanır.
Türk dili tarihi içinde Köktürkçe döneminin yerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini metinlerin orijinal harfleriyle (işaretleriyle) incelerler.
Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini Türkiye Türkçesinin fonetik ve morfolojik özellikleriyle karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Altay Dilleri Teorisi. Dünyada ve Türkiye’de ilk Altayistler. Türkçenin evreleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ana hatlarıyla I. ve II. Köktürk Devletleri. Köktürk ve Uygur Döneminden kalma dil malzemeleri hakkında genel bilgi. Bu alanda çalışan araştırmacılar ve yapılmış yayımlar hakkında genel bilgi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe Dönemi'nden kalma yazıtlar. Öğrenci sunumları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk İşaretleri (Harfleri). Köktürkçedeki bazı imla kuralları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk Alfabesi ile yazma alıştırmaları. Köktürkçedeki bazı imla kuralları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şekil bilgisi (morfoloji): Köktürkçede hal ekleri, iyelik ekleri, isim çekim ekleri. Köktürkçed zarf-fiiller ve sıfat-fiiller. Köktürkçede fiil çekimi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürkçede zarflar, bağlama edatları, sayılar. Köktürkçede kökdeş fiiller. Köktürkçede kelime yapımı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürkçede isimden isim yapma, isimden fiil yapma, fiilden isim yapma ve fiilden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk Yazıtları: Kültigin Anıtı, Bilge Kağan Anıtı ve Tonyukuk Anıtı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe diğer yazıtlardan bölümler okunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe diğer yazıtlardan bölümler okunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tekin, T. (2000), Orhon Yazıtları, Ankara: TDK
Ergin, M. (2004), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Clauson, G. (1971), Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-century Turkish, Oxford: Clarendon Press.
Erdal, M. (1991), Old Turkic Word Formation, Wiesbaden: Harrassowitz.
Ölmez, M. (2019), Köktürkçe ve Eski Uygurca Dersleri, İstanbul: Kesit Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
5
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
1
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
5
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
1
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 155
Total Workload of the Course Unit 155
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0