Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE313 | CLASSICAL TURKISH LITERATURE I | 5 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öncelikle öğrencilerin 13. Yüzyıl itibariyle Anadolu’da gelişen Türk edebiyatını şekillendiren siyasal, sosyal ve kültürel süreçleri kavraması ve Eski Türk Edebiyatının Türk edebiyatı tarihi içindeki yerini görmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin Eski Türk Edebiyatının XIII., XIV. ve XV. yüzyıllarına ait önemli şair ve yazarlarının edebî kişiliklerini ve eserlerini tanıması, örnek metinlerden yola çıkarak dönemin edebi özelliklerini görmesi ve dönem metinlerini anlama ve değerlendirme becerisi kazanması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste Divan Edebiyatının oluşumu anlatılmaktadır. XIII., XIV. ve XV. Asırlarda yaşamış başlıca yazar ve şairler tanıtılmakta, onların edebiyat anlayışları, eserleri hakkında bilgi verilmektedir. Örnek metinler çerçevesinde anılan dönemin edebiyatı incelenmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eski Türk edebiyatının XIII. asırda aldığı şekilden başlayarak XV. asra kadarki şahsiyetlerini listeler. |
XIII., XIV. ve XV. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder. |
XIII., XIV. ve XV. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri sorgular. |
XIII, XIV. ve XV. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır. |
XIII. asırdan XV. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | XIII. yüzyıl Anadolusuna genel bakış. Siyasal, sosyal, kültürel atmosfer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama | XIII. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması. Hacı Bektaş-ı Veli, Mevlânâ, Sultan Veled, Yunus Emre hayatı, edebî şahsiyeti ve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması; Ahmed Fakîh, Hoca Dehhanî hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri; metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Seyyid Nesîmî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Ahmedî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Kadı Burhaneddîn: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Şeyyad Hamza, Ahmed Fakih, Gülşehri, Âşık Paşa, Hoca Mesud, Eflâkî, Yusuf Meddah, Şeyhoğlu Mustafa, Yazıcıoğlu Muhammed | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | XV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri: Ahmed-i Dâ’î, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necâtî Bey, Avnî, Adlî, Murâdî, Cem Sultan, Şehzade Korkud, Adnî, Mesihî, Cemâlî, Kemâl-i Ümmî, Zeynep ve Mihri Hatun | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Ahmed-i Dâ’î: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Şeyhî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Ahmed Paşa: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Necâtî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | XV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Süleyman Çeebi, Yazıoğlu Mehmed, Elvân-ı Şîrâzî, Dede Ömer Rûşenî, Hamdullah Hamdi, Hatipoğlu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları. |
İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. |
Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi |
Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları |
Mengi, Mine. (2019), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
3 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
2 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
2 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
3 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
1 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
0 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 181 |
Total Workload of the Course Unit | 181 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |