Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE313 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI I | 5 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öncelikle öğrencilerin 13. Yüzyıl itibariyle Anadolu’da gelişen Türk edebiyatını şekillendiren siyasal, sosyal ve kültürel süreçleri kavraması ve Eski Türk Edebiyatının Türk edebiyatı tarihi içindeki yerini görmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin Eski Türk Edebiyatının XIII., XIV. ve XV. yüzyıllarına ait önemli şair ve yazarlarının edebî kişiliklerini ve eserlerini tanıması, örnek metinlerden yola çıkarak dönemin edebi özelliklerini görmesi ve dönem metinlerini anlama ve değerlendirme becerisi kazanması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu derste Divan Edebiyatının oluşumu anlatılmaktadır. XIII., XIV. ve XV. Asırlarda yaşamış başlıca yazar ve şairler tanıtılmakta, onların edebiyat anlayışları, eserleri hakkında bilgi verilmektedir. Örnek metinler çerçevesinde anılan dönemin edebiyatı incelenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Eski Türk edebiyatının XIII. asırda aldığı şekilden başlayarak XV. asra kadarki şahsiyetlerini listeler. |
XIII., XIV. ve XV. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder. |
XIII., XIV. ve XV. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri sorgular. |
XIII, XIV. ve XV. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır. |
XIII. asırdan XV. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | XIII. yüzyıl Anadolusuna genel bakış. Siyasal, sosyal, kültürel atmosfer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama | XIII. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması. Hacı Bektaş-ı Veli, Mevlânâ, Sultan Veled, Yunus Emre hayatı, edebî şahsiyeti ve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması; Ahmed Fakîh, Hoca Dehhanî hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri; metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Seyyid Nesîmî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Ahmedî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Kadı Burhaneddîn: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Şeyyad Hamza, Ahmed Fakih, Gülşehri, Âşık Paşa, Hoca Mesud, Eflâkî, Yusuf Meddah, Şeyhoğlu Mustafa, Yazıcıoğlu Muhammed | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | XV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri: Ahmed-i Dâ’î, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necâtî Bey, Avnî, Adlî, Murâdî, Cem Sultan, Şehzade Korkud, Adnî, Mesihî, Cemâlî, Kemâl-i Ümmî, Zeynep ve Mihri Hatun | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Ahmed-i Dâ’î: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Şeyhî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Ahmed Paşa: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Necâtî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | XV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Süleyman Çeebi, Yazıoğlu Mehmed, Elvân-ı Şîrâzî, Dede Ömer Rûşenî, Hamdullah Hamdi, Hatipoğlu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları. |
İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. |
Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi |
Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları |
Mengi, Mine. (2019), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
3 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
2 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
4 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 181 |
Genel Toplam | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |