TR EN

MODERN TURKISH LITERATURE III PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE413 MODERN TURKISH LITERATURE III 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ŞEREFNUR ATİK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin Fecr-i Ati edebi topluluğunun Türk edebiyat tarihi içindeki yerini kavraması ve Milli Edebiyat Hareketi ve Yeni Lisan makalesi ile Genç Kalemler dergisinin Türk edebiyatı açısından taşıdığı önemi öğrenmeleridir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği içinde Türk edebiyatının ölümsüz şahsiyetlerinden Ahmet Haşim, Fecr-i Âti Encümen-i Edebiyesi Nizamnamesi ve Genç Kalemler dergisi temsilcileri ile Yeni Lisan makalesi ve edebiyat tarihimiz açısından taşıdığı önem ile ilgili ayrıntılar bulunmaktadır. Ayrıca hem Fecr-i Âti edebi topluluğunun diğer sanatçıları hem de Milli edebiyat hareketi içinde verilmiş şiir dışındaki diğer türlere dair örnekler de çalışmanın ihtivası içerisinde bulunmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fecr-i Ati ve Milli Edebiyat dönemleri Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri açıklar.
Fecr-i Ati ve Milli Edebiyatı dönemlerindeki yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerini ve eserlerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
Fecr-i Ati ve Milli Edebiyat döneminde Türk edebiyatına geçen eden farklı edebi türlerin gelişme süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak karşılaştırır.
Karşılaştığı nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğuna karar verir.
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemleri planlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Fecr-i Âti Edebi topluluğunun oluşumu ve Fecr-i Âti Encümen-i Edebiyesi Nizamnamesinin incelenmesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Batı edebiyatındaki Sembolizm ve Parnasizm akımlarının Ahmet Haşim üzerindeki etkisinin incelenmesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Fecr-i Âti edebi topluluğu içinde bulunup Türk edebiyatında kendisine çok özel bir yer edinmiş olan şair: Ahmet Haşim’in edebi kişiliğinin değerlendirilmesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ahmet Hâşim’in eserlerinden örneklerle edebi kişiliğinin değerlendirilmesi. (Merdiven, Karanfil, Bir Günün Sonunda Arzu, Tahattur, Akşam Yine Toplandı Derinde...) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ahmet Haşim’in Türk şiirindeki diğer şairler üzerindeki etkisi. Ahmet Haşim üzerinden giderek Orhan Veli’yi de tanımalarını sağlamak. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türk Edebiyatında Milli Edebiyat Hareketinin oluşmasını sağlayan etkenler. ( Sosyal, siyasi ve kültürel koşullar. Topluluğun merkezi niçin Selanik olmuştur?) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Milli Edebiyat Hareketi içinde Genç Kalemler Dergisinin önemi ve Yeni Lisan Makalesinin edebiyat tarihindeki Yeni Lisan Makalesi ile hedeflenenler. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnekleme, İnteraktif Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Mehmet Emin Yurdakul’un Anadolu’dan Bir Ses Yahut Cenge Giderken ve “Biz Nasıl Şiir İsteriz?” adlı eserleri vasıtasıyla Milli Edebiyat dönemi şiir anlayışı. Metin çözümlemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnekleme, Metin Çözümleme
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma “Turan” şiiri vasıtasıyla Ziya Gökalp ve sanatı. Metin çözümlemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ömer Seyfettin ve hikâyeciliği üzerinden giderek Milli edebiyat hareketinin genel özellikleri. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma “Üzümcü” ve "Gönül Hanım" adlı hikâyeleri vasıtasıyla milli edebiyat dönemi sanatçılarından Ahmet Hikmet Müftüoğlu hakkında ve dönemin sanat anlayışı. Metin çözümlemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Refik Halit Karay’ın Memleket Hikâyeleri adlı eseri vasıtasıyla Milli Edebiyat döneminin özellikleri. Metin çözümlemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Sodom ve Gomore adlı eseri vasıtasıyla Osmanlı Devletinin son zamanlarında İstanbul. Metin çözümlemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Mehmet Akif Ersoy’un Sebilürreşad adlı dergisi vasıtasıyla Milli edebiyat hareketi içindeki var oluşu. Süreli yayıncılığımızın tarihi hakkında bilgi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat.
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları.
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları.
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications.
Ayvazoğlu, Beşir. “Ömrüm Benim Bir Ateşti”. Ötüken Yayınları. İstanbul. 2000.
Hisar, A. Şinasi. “Ahmed Haşim ve Yahya Kemal’e Veda”. Varlık Yayınları. 1969.
Bezirci, Asım. “Ahmed Haşim Bütün Şiirleri”. Can Yayınları. İstanbul. 1985.
Enginün İnci. Kerman Zeynep. “Haşim, Ahmed Bütün Eserleri”, Dergah Yayınları, İstanbul 2010.
Gülşen, H. “Montaigne ve Ahmet Haşim'de Aşk ve Kadın Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 2013, Cilt: 12 Sayı: 46.
Nemutlu, Özlem. “Ahmed Haşim Karşısında Orhan Veli.” Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi I., Haziran 2009
Gökalp, Ziya. “Türkçülüğün Esasları”, Kapı Yayınları, İstanbul. 2017.
Erişirgil, Mehmet. “Bir Fikir Adamının Romanı: Ziya Gökalp”, Remzi Kitapevi. İstanbul. 1984.
Korkmaz, Ramazan. “Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı”, 10. Baskı. Ankara. 2015.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
2
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
1
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
5
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
3
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
5
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 8 104
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 13 13
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 176
Total Workload of the Course Unit 176
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0