| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE413 | YENİ TÜRK EDEBİYATI III | 7 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. ŞEREFNUR ATİK |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin Fecr-i Ati edebi topluluğunun Türk edebiyat tarihi içindeki yerini kavraması ve Milli Edebiyat Hareketi ve Yeni Lisan makalesi ile Genç Kalemler dergisinin Türk edebiyatı açısından taşıdığı önemi öğrenmeleridir. |
| İçerik: | Dersin içeriği içinde Türk edebiyatının ölümsüz şahsiyetlerinden Ahmet Haşim, Fecr-i Âti Encümen-i Edebiyesi Nizamnamesi ve Genç Kalemler dergisi temsilcileri ile Yeni Lisan makalesi ve edebiyat tarihimiz açısından taşıdığı önem ile ilgili ayrıntılar bulunmaktadır. Ayrıca hem Fecr-i Âti edebi topluluğunun diğer sanatçıları hem de Milli edebiyat hareketi içinde verilmiş şiir dışındaki diğer türlere dair örnekler de çalışmanın ihtivası içerisinde bulunmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Fecr-i Ati ve Milli Edebiyat dönemleri Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri açıklar. |
| Fecr-i Ati ve Milli Edebiyatı dönemlerindeki yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerini ve eserlerini örnek metinler üzerinde ayırt eder. |
| Fecr-i Ati ve Milli Edebiyat döneminde Türk edebiyatına geçen eden farklı edebi türlerin gelişme süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak karşılaştırır. |
| Karşılaştığı nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğuna karar verir. |
| Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemleri planlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Fecr-i Âti Edebi topluluğunun oluşumu ve Fecr-i Âti Encümen-i Edebiyesi Nizamnamesinin incelenmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Batı edebiyatındaki Sembolizm ve Parnasizm akımlarının Ahmet Haşim üzerindeki etkisinin incelenmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum |
| 3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Fecr-i Âti edebi topluluğu içinde bulunup Türk edebiyatında kendisine çok özel bir yer edinmiş olan şair: Ahmet Haşim’in edebi kişiliğinin değerlendirilmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum |
| 4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Ahmet Hâşim’in eserlerinden örneklerle edebi kişiliğinin değerlendirilmesi. (Merdiven, Karanfil, Bir Günün Sonunda Arzu, Tahattur, Akşam Yine Toplandı Derinde...) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Ahmet Haşim’in Türk şiirindeki diğer şairler üzerindeki etkisi. Ahmet Haşim üzerinden giderek Orhan Veli’yi de tanımalarını sağlamak. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk Edebiyatında Milli Edebiyat Hareketinin oluşmasını sağlayan etkenler. ( Sosyal, siyasi ve kültürel koşullar. Topluluğun merkezi niçin Selanik olmuştur?) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, İnteraktif Sunum |
| 7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Milli Edebiyat Hareketi içinde Genç Kalemler Dergisinin önemi ve Yeni Lisan Makalesinin edebiyat tarihindeki Yeni Lisan Makalesi ile hedeflenenler. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnekleme, İnteraktif Sunum |
| 8 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Mehmet Emin Yurdakul’un Anadolu’dan Bir Ses Yahut Cenge Giderken ve “Biz Nasıl Şiir İsteriz?” adlı eserleri vasıtasıyla Milli Edebiyat dönemi şiir anlayışı. Metin çözümlemesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnekleme, Metin Çözümleme |
| 9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Turan” şiiri vasıtasıyla Ziya Gökalp ve sanatı. Metin çözümlemesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Ömer Seyfettin ve hikâyeciliği üzerinden giderek Milli edebiyat hareketinin genel özellikleri. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Üzümcü” ve "Gönül Hanım" adlı hikâyeleri vasıtasıyla milli edebiyat dönemi sanatçılarından Ahmet Hikmet Müftüoğlu hakkında ve dönemin sanat anlayışı. Metin çözümlemesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Refik Halit Karay’ın Memleket Hikâyeleri adlı eseri vasıtasıyla Milli Edebiyat döneminin özellikleri. Metin çözümlemesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Sodom ve Gomore adlı eseri vasıtasıyla Osmanlı Devletinin son zamanlarında İstanbul. Metin çözümlemesi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Mehmet Akif Ersoy’un Sebilürreşad adlı dergisi vasıtasıyla Milli edebiyat hareketi içindeki var oluşu. Süreli yayıncılığımızın tarihi hakkında bilgi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
| Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
| Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
| Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları. |
| McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
| Ayvazoğlu, Beşir. “Ömrüm Benim Bir Ateşti”. Ötüken Yayınları. İstanbul. 2000. |
| Hisar, A. Şinasi. “Ahmed Haşim ve Yahya Kemal’e Veda”. Varlık Yayınları. 1969. |
| Bezirci, Asım. “Ahmed Haşim Bütün Şiirleri”. Can Yayınları. İstanbul. 1985. |
| Enginün İnci. Kerman Zeynep. “Haşim, Ahmed Bütün Eserleri”, Dergah Yayınları, İstanbul 2010. |
| Gülşen, H. “Montaigne ve Ahmet Haşim'de Aşk ve Kadın Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 2013, Cilt: 12 Sayı: 46. |
| Nemutlu, Özlem. “Ahmed Haşim Karşısında Orhan Veli.” Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi I., Haziran 2009 |
| Gökalp, Ziya. “Türkçülüğün Esasları”, Kapı Yayınları, İstanbul. 2017. |
| Erişirgil, Mehmet. “Bir Fikir Adamının Romanı: Ziya Gökalp”, Remzi Kitapevi. İstanbul. 1984. |
| Korkmaz, Ramazan. “Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı”, 10. Baskı. Ankara. 2015. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
2 | |||||
| 2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
| 3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
0 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
| 3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
3 | |||||
| 2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
2 | |||||
| 2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 13 | 13 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 176 |
| Genel Toplam | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |