Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE415 | TURKISH FOLK LITERATURE I | 7 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. NEZİRE GAMZE ILICAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrenciye Türk edebiyatının bütünlüğü içinde Türk halk edebiyatının yerini kavratabilmek alanla ilgili metodolojik bir yaklaşımı ve alana yönelik terminolojiyi, halk edebiyatı ve halk bilimi arasındaki ilişkiyi, anonim ve ferdi ürünlerle ilgili şekil ve tür bilgisini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, edebiyat kavramı, halk kavramı, halk bilimi kavramı, halk edebiyatı kavramı ve alanı, halk edebiyatının millî birliğin oluşmasındaki rolü, Türk halk edebiyatındaki biçim ve türler arasındaki bezerlikler ile farklılıklar, Türk halk edebiyatı sahasında yapılan çalışmalarla anonim ve ferdi mahsullerle ilgili şekil ve tür bilgilerini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk halk edebiyatı ürünlerinden mani, türkü, ağıt, ninni, bilmece, tekerleme, atasözleri ve deyimleri hatırlar. |
Halk edebiyatının tarihsel gelişimini özetler. |
Halk edebiyatıyla ilgili sözlü, yazılı, görsel ve maddi kaynakları hakkında taslak hazırlar. |
Türk halk edebiyatında biçim ve tür sorununu sorgular. |
Türk halk edebiyatı ürünleri arasındaki bağlantıları formüle eder. |
Türk halk edebiyatı ürünlerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Edebiyatın Tanımı Tarih içinde Türk halk edebiyatı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ile ilgili kavramlar Halk biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynakları İslamiyet öncesi inanç sistemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, ilk şiirin kaynağı, ilk şairlerin vazifeleri ve ilk şiirlerin söylendiği törenler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Anonim metinlerin özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatında biçim ve tür, nazım birimi, nazım ölçüsü, kafiye çeşitleri, redif çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Mâniler, Mânilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Türküler, Türkülerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | Ağıtlar, Ağıtlarda yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | Ninniler, Ninnilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Tekerlemeler, Tekerlemelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Bilmeceler, Bilmecelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Atasözü ve deyim, Atasözü ve deyimlerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatı ürünlerinin benzerlik ve farklılık açısından karşılaştırılması (mâni-türkü vb .) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Albayrak, N. (2010). Ansiklopedik Halk Edebiyatı Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Albayrak, N. (2012). Halk Edebiyatı, Kapsam-Biçim ve Tür Özellikleri-Literatürü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Artun, E. (2004) Türk Halk Edebiyatına Giriş, 3. bs., İstanbul: Kitabevi Yayınları. |
Artun, E. (2021). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi. |
Boratav, P. N. (2000) Halk Edebiyatı Dersleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. |
Dilçin, C. (2016). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Elçin, Ş. (1986) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Güney, E. C. (1971) Folklor ve Halk Edebiyatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. |
Oğuz, Ö. vd. (2008) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 6. bs., Ankara: Grafiker Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
0 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
5 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
4 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
5 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
1 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |