TR EN

TÜRK HALK EDEBİYATI I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE415 TÜRK HALK EDEBİYATI I 7 3 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. NEZİRE GAMZE ILICAK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrenciye Türk edebiyatının bütünlüğü içinde Türk halk edebiyatının yerini kavratabilmek alanla ilgili metodolojik bir yaklaşımı ve alana yönelik terminolojiyi, halk edebiyatı ve halk bilimi arasındaki ilişkiyi, anonim ve ferdi ürünlerle ilgili şekil ve tür bilgisini kazandırmaktır.
İçerik: Bu ders, edebiyat kavramı, halk kavramı, halk bilimi kavramı, halk edebiyatı kavramı ve alanı, halk edebiyatının millî birliğin oluşmasındaki rolü, Türk halk edebiyatındaki biçim ve türler arasındaki bezerlikler ile farklılıklar, Türk halk edebiyatı sahasında yapılan çalışmalarla anonim ve ferdi mahsullerle ilgili şekil ve tür bilgilerini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türk halk edebiyatı ürünlerinden mani, türkü, ağıt, ninni, bilmece, tekerleme, atasözleri ve deyimleri hatırlar.
Halk edebiyatının tarihsel gelişimini özetler.
Halk edebiyatıyla ilgili sözlü, yazılı, görsel ve maddi kaynakları hakkında taslak hazırlar.
Türk halk edebiyatında biçim ve tür sorununu sorgular.
Türk halk edebiyatı ürünleri arasındaki bağlantıları formüle eder.
Türk halk edebiyatı ürünlerini analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Edebiyatın Tanımı Tarih içinde Türk halk edebiyatı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Halk edebiyatı ile ilgili kavramlar Halk biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynakları İslamiyet öncesi inanç sistemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, ilk şiirin kaynağı, ilk şairlerin vazifeleri ve ilk şiirlerin söylendiği törenler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Anonim metinlerin özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Türk halk edebiyatında biçim ve tür, nazım birimi, nazım ölçüsü, kafiye çeşitleri, redif çeşitleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Mâniler, Mânilerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Türküler, Türkülerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama Ağıtlar, Ağıtlarda yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama Ninniler, Ninnilerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama Tekerlemeler, Tekerlemelerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Bilmeceler, Bilmecelerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Atasözü ve deyim, Atasözü ve deyimlerde yapı, konu, işlev Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama Türk halk edebiyatı ürünlerinin benzerlik ve farklılık açısından karşılaştırılması (mâni-türkü vb .) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Albayrak, N. (2010). Ansiklopedik Halk Edebiyatı Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları.
Albayrak, N. (2012). Halk Edebiyatı, Kapsam-Biçim ve Tür Özellikleri-Literatürü. İstanbul: Kapı Yayınları.
Artun, E. (2004) Türk Halk Edebiyatına Giriş, 3. bs., İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Artun, E. (2021). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi.
Boratav, P. N. (2000) Halk Edebiyatı Dersleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
Dilçin, C. (2016). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Elçin, Ş. (1986) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Güney, E. C. (1971) Folklor ve Halk Edebiyatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Oğuz, Ö. vd. (2008) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 6. bs., Ankara: Grafiker Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
0
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
5
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
0
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
5
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
1
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
4
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
5
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
4
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
3
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
1
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 10 130
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 204
Genel Toplam 204
Toplam İş Yükü / 25.5 8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0