Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE415 | TÜRK HALK EDEBİYATI I | 7 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. NEZİRE GAMZE ILICAK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrenciye Türk edebiyatının bütünlüğü içinde Türk halk edebiyatının yerini kavratabilmek alanla ilgili metodolojik bir yaklaşımı ve alana yönelik terminolojiyi, halk edebiyatı ve halk bilimi arasındaki ilişkiyi, anonim ve ferdi ürünlerle ilgili şekil ve tür bilgisini kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu ders, edebiyat kavramı, halk kavramı, halk bilimi kavramı, halk edebiyatı kavramı ve alanı, halk edebiyatının millî birliğin oluşmasındaki rolü, Türk halk edebiyatındaki biçim ve türler arasındaki bezerlikler ile farklılıklar, Türk halk edebiyatı sahasında yapılan çalışmalarla anonim ve ferdi mahsullerle ilgili şekil ve tür bilgilerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk halk edebiyatı ürünlerinden mani, türkü, ağıt, ninni, bilmece, tekerleme, atasözleri ve deyimleri hatırlar. |
Halk edebiyatının tarihsel gelişimini özetler. |
Halk edebiyatıyla ilgili sözlü, yazılı, görsel ve maddi kaynakları hakkında taslak hazırlar. |
Türk halk edebiyatında biçim ve tür sorununu sorgular. |
Türk halk edebiyatı ürünleri arasındaki bağlantıları formüle eder. |
Türk halk edebiyatı ürünlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Edebiyatın Tanımı Tarih içinde Türk halk edebiyatı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ile ilgili kavramlar Halk biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynakları İslamiyet öncesi inanç sistemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, ilk şiirin kaynağı, ilk şairlerin vazifeleri ve ilk şiirlerin söylendiği törenler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Anonim metinlerin özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatında biçim ve tür, nazım birimi, nazım ölçüsü, kafiye çeşitleri, redif çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Mâniler, Mânilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Türküler, Türkülerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | Ağıtlar, Ağıtlarda yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | Ninniler, Ninnilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Tekerlemeler, Tekerlemelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Bilmeceler, Bilmecelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Atasözü ve deyim, Atasözü ve deyimlerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatı ürünlerinin benzerlik ve farklılık açısından karşılaştırılması (mâni-türkü vb .) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Albayrak, N. (2010). Ansiklopedik Halk Edebiyatı Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Albayrak, N. (2012). Halk Edebiyatı, Kapsam-Biçim ve Tür Özellikleri-Literatürü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Artun, E. (2004) Türk Halk Edebiyatına Giriş, 3. bs., İstanbul: Kitabevi Yayınları. |
Artun, E. (2021). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi. |
Boratav, P. N. (2000) Halk Edebiyatı Dersleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. |
Dilçin, C. (2016). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Elçin, Ş. (1986) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Güney, E. C. (1971) Folklor ve Halk Edebiyatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. |
Oğuz, Ö. vd. (2008) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 6. bs., Ankara: Grafiker Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
0 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
5 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
4 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
4 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |