TR EN

TURKISH FOLKLORE II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE218 TURKISH FOLKLORE II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye halk edebiyatı ve halk bilimine yönelik kavramları hatırlatmak, öğrencinin kültler, inanç sistemleri, sosyal normlar, geçiş dönemleri vb. ile halk bilimi arasında bağlantı kurmasını sağlamaktır. Dersin sonunda öğrencinin halk bilimine yönelik bakış açısının geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Halk, halk bilimi, inanç sistemleri, sosyal normlar, geçiş dönemleri, genel olarak halk bilgisi ve halk kültürünün öğretilmesi hedeflenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Avrupa’da ve Türkiye’de halk edebiyatı çalışmaları tarihindeki önemli isimleri listeler.
Halk kavramının ortaya çıkışı, halk bilgisi ve halk edebiyatı yaratımlarının genel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynaklarını inceler.
Halk edebiyatı ürünlerini derleme ve inceleme yöntemlerini uygular.
Halk bilgisi yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır.
Halk edebiyatı ve bilgisine yönelik araştırmalarda kullanmaları gereken araştırma yöntemlerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Halk, halk edebiyatı ve halk bilimi kavramlarının hatırlatılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Halk bilimini besleyen inanç sistemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, pratikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, pratikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Halk kültüründe sosyal normlar ve davranış türleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Halk kültüründe geçiş dönemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Halk hekimliği, halk veterinerliği, halk meteorolojisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Halk takvimi, halk hukuku, halk matematiği, halk ekonomisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama Bayramlar, dini-milli kökenli törenler, mevsimlik törenler, kutlamalar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama Tabiat olaylarıyla ilgili, canlı ve cansız varlıklarla ilgili, hayvanlarla ilgili inanışlar Uğur-bereket, büyü, nazar-nazarlık Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama İnanç merkezleriyle ilgili inanışlar, rüya, fal, adak, kurban, yağmur duası, formülistik sayılar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Oyun kavramı, çocuk oyunları, halk oyunları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Mutfak kültürü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama Halk bilimine genel bakış Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Boratav, P. N. (2013), 100 Soruda Halk Edebiyatı, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.
Boratav, P. N., (2013) 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.
Burke, P. (1995), Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü, Çev. Göktuğ Aksan, Ankara: İmge Kitabevi.
Çobanoglu, Ö. (2002), Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınevi.
Dundes, A., (2003) “Halk Kimdir?”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar içinde, çev. Metin Ekici, Ankara: Milli Folklor Yayınları, s. 125.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
5
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
0
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
1
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
4
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
4
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
1
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
1
2
Research and study at the academic level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 155
Total Workload of the Course Unit 155
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0