TR EN

CLASSICAL TURKISH LITERATURE II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE312 CLASSICAL TURKISH LITERATURE II 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrenciye, eski Türk edebiyatının edebiyat tarihi içinde yerini göstermek, XV. ve XVI. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişiminİ göstermek, bu dönem eserlerini tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi, XV., XVI. asırlarda eski Türk edebiyatı ürünleri ve bu yüzyıllarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışları hakkında bilgi verilmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Eski Türk edebiyatının XV. asırda aldığı şekilden başlayarak XVI. asra kadarki şahsiyetlerini sıralar.
XV. ve XVI. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder.
XV. ve XVI. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri sorgular.
XV. ve XVI. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır.
XV. asırdan XVI. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - XVI. asır eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri, edebi muhitler, hamiler ve padişah şairler (Adlî, Selimî, Muhibbî, Selimî, Muradî, Adnî) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama 16. yüzyıl Çağatay Sahası Edebiyatı ve 16. Yüzyıl Azeri Sahası Edebiyatı Fuzûlî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama Fuzûlî; eserleri ve metin incelenmeleri Zâtî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama Hayalî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama Nev’î; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama Bâkî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama XVI. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri Taşlıcalı Yahya; edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama XVI. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri (Lamiî, Kemalpaşazade vb. edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama XVII. asır eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri Klasik Üslup ve Temsilcileri (Şeyhülislam Yahya vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatında Sebk-i Hindî Nailî, Neşatî Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama XVII. Yüzyılda Türk Edebiyatında Hikemi Tarz ve Nabi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama Nef’î; edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları.
İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi.
Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
3
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
1
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
2
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
3
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
4
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
1
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
0
2
Research and study at the academic level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 9 117
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 181
Total Workload of the Course Unit 181
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0