| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE312 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI II | 6 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı; öğrenciye, eski Türk edebiyatının edebiyat tarihi içinde yerini göstermek, XV. ve XVI. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişiminİ göstermek, bu dönem eserlerini tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırmaktır. |
| İçerik: | Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi, XV., XVI. asırlarda eski Türk edebiyatı ürünleri ve bu yüzyıllarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışları hakkında bilgi verilmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Eski Türk edebiyatının XV. asırda aldığı şekilden başlayarak XVI. asra kadarki şahsiyetlerini sıralar. |
| XV. ve XVI. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder. |
| XV. ve XVI. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri sorgular. |
| XV. ve XVI. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır. |
| XV. asırdan XVI. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | XVI. asır eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri, edebi muhitler, hamiler ve padişah şairler (Adlî, Selimî, Muhibbî, Selimî, Muradî, Adnî) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Literatür tarama | 16. yüzyıl Çağatay Sahası Edebiyatı ve 16. Yüzyıl Azeri Sahası Edebiyatı Fuzûlî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Literatür tarama | Fuzûlî; eserleri ve metin incelenmeleri Zâtî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Literatür tarama | Hayalî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Literatür tarama | Nev’î; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Literatür tarama | Bâkî; hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Literatür tarama | XVI. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri Taşlıcalı Yahya; edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Literatür tarama | XVI. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri (Lamiî, Kemalpaşazade vb. edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 9 | Literatür tarama | XVII. asır eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri Klasik Üslup ve Temsilcileri (Şeyhülislam Yahya vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama | XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatında Sebk-i Hindî Nailî, Neşatî | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Literatür tarama | XVII. Yüzyılda Türk Edebiyatında Hikemi Tarz ve Nabi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Literatür tarama | Nef’î; edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Literatür tarama | XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Literatür tarama | XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları. |
| İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. |
| Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi. |
| Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
3 | |||||
| 2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
| 3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
0 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
| 3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
2 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
3 | |||||
| 2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
4 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
0 | |||||
| 2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 181 |
| Genel Toplam | 181 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |