Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE416 | TURKISH FOLK LITERATURE II | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrenciye mitolojiye ilişkin kavramsal bir bakış açısı kazandırmak, destan ve efsane kavramlarının birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini kavratmaktır. Bu edebi türlerin örneklerinden hareketle öğrenciye uygulamalı inceleme yaptırmaktır. Dersin sonunda öğrenciden mitoloji, destan ve efsane türleri arasındaki ilişkiyi kavraması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Mit ve mitoloji kavramı, Türk mitolojisi, destanın ortaya çıkışı, destan kavramı, İslamiyet öncesi Türk destanları, İslami dönem Türk destanları, destanların diğer edebi türlerle ilişkisi, efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanelerin kaynakları ve özellikleri, efsanenin diğer edebi türlerle ilişkisi, destan ve efsane metinlerinin incelenmesini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Halk Edebiyatının çalışma alanını, bu alanda kullanılan motifleri ve terimleri hatırlar. |
Halk Edebiyatı ürünlerinin millî birliği sağlamadaki, meydana getirmedeki, geliştirmedeki rolünü tartışır. |
Metinler üzerinden Türk mitolojisinin diğer mitolojilerle olan ortak ve farklı noktalarını inceler. |
Mit, efsane ve destan ürünlerindeki geleneksel ve kültürel unsurları analiz eder. |
Efsane ve destan ürünlerinin birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini formüle eder. |
Efsane ve destan türlerinin örnek metinleri değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Mit ve mitolojiyle ilgili kavramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Medeniyet tarihi, toplumların geçim tarzlarına dayalı olan dönüşümleri ve mitoloji ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Mitoloji, ritüel ve din ilişkisi Türk mitolojisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Destan devri, destanların doğuşu ve millî destanlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Destanın diğer edebi türlele ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Türk destanları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Motif kavramı, Türk destanlarında görülen motifler (ışık, at, ağaç, maden vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanelerin beslendiği kaynaklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Efsanelerin tasnifi, özellikleri, konuları ve amacı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Efsanelerin toplumsal işlevi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Efsanenin diğer edebi türlerle ilişkisi, Mit-destan-efsane ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Banarlı, N. S. (1971) Resimli Türk edebiyatı tarihi: destanlar devrinden zamanımıza kadar I, II, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. |
Bayat, F. (2007) Mitolojiye Giriş, İstanbul: Ötüken Neşriyat. |
Çobanoğlu, Ö. (2003) Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yayınları. |
Çoruhlu, Y. (2002) Türk Mitolojisinin Anahatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Eliade, M. (2001) Mitlerin Özellikleri, Çeviren: Sema Rifat, Om Yayınevi. |
Ögel, B. (2014) Türk Mitolojisi I, II, Türk Tarih Kurumu Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
1 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
3 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
0 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
1 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
5 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
1 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |