Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE416 | TÜRK HALK EDEBİYATI II | 8 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrenciye mitolojiye ilişkin kavramsal bir bakış açısı kazandırmak, destan ve efsane kavramlarının birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini kavratmaktır. Bu edebi türlerin örneklerinden hareketle öğrenciye uygulamalı inceleme yaptırmaktır. Dersin sonunda öğrenciden mitoloji, destan ve efsane türleri arasındaki ilişkiyi kavraması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Mit ve mitoloji kavramı, Türk mitolojisi, destanın ortaya çıkışı, destan kavramı, İslamiyet öncesi Türk destanları, İslami dönem Türk destanları, destanların diğer edebi türlerle ilişkisi, efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanelerin kaynakları ve özellikleri, efsanenin diğer edebi türlerle ilişkisi, destan ve efsane metinlerinin incelenmesini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Halk Edebiyatının çalışma alanını, bu alanda kullanılan motifleri ve terimleri hatırlar. |
Halk Edebiyatı ürünlerinin millî birliği sağlamadaki, meydana getirmedeki, geliştirmedeki rolünü tartışır. |
Metinler üzerinden Türk mitolojisinin diğer mitolojilerle olan ortak ve farklı noktalarını inceler. |
Mit, efsane ve destan ürünlerindeki geleneksel ve kültürel unsurları analiz eder. |
Efsane ve destan ürünlerinin birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini formüle eder. |
Efsane ve destan türlerinin örnek metinleri değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Mit ve mitolojiyle ilgili kavramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Medeniyet tarihi, toplumların geçim tarzlarına dayalı olan dönüşümleri ve mitoloji ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Mitoloji, ritüel ve din ilişkisi Türk mitolojisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Destan devri, destanların doğuşu ve millî destanlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Destanın diğer edebi türlele ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Türk destanları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Motif kavramı, Türk destanlarında görülen motifler (ışık, at, ağaç, maden vb.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanelerin beslendiği kaynaklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Efsanelerin tasnifi, özellikleri, konuları ve amacı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Efsanelerin toplumsal işlevi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Efsanenin diğer edebi türlerle ilişkisi, Mit-destan-efsane ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | Metin inceleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Banarlı, N. S. (1971) Resimli Türk edebiyatı tarihi: destanlar devrinden zamanımıza kadar I, II, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. |
Bayat, F. (2007) Mitolojiye Giriş, İstanbul: Ötüken Neşriyat. |
Çobanoğlu, Ö. (2003) Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yayınları. |
Çoruhlu, Y. (2002) Türk Mitolojisinin Anahatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Eliade, M. (2001) Mitlerin Özellikleri, Çeviren: Sema Rifat, Om Yayınevi. |
Ögel, B. (2014) Türk Mitolojisi I, II, Türk Tarih Kurumu Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
1 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
3 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
0 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
4 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |