TR EN

ADVERTISING MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI202 ADVERTISING MANAGEMENT 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. YELDA ÜLKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilerin reklam yönetimi ve reklam kampanyası planlaması hakkında teorik bilgi edinmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Reklam kavramı, özellikleri, reklamın halkla ilişkiler, pazarlama ve propaganda ile benzerlikleri ve farklılıkları, reklamın amaç ve hedefleri, işlevleri, türleri, reklam ve hedef kitle, reklam ortamları, reklam yönetimi süreci, stratejileri, reklam yönetiminde medya planlaması, ölçme ve değerlendirme, reklam yönetiminin bireysel ve toplumsal düzeylerde etkileri, reklamda etik ve denetim, reklam hukuku ve reklamcılığa ilişkin yasal düzenlemeler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklam yönetimi ile ilgili temel kavramlar çerçevesinde ne olduğunu istenildiği zaman doğru bir şekilde anlatır.
Reklam kampanyası planlama sürecinden reklamın sahip olması gereken özellikleri belirler.
Reklam senaryo yazımını ve reklam kampanya çalışmalarını açıklar.
Örnek reklam kampanyalarını yorumlar ve analiz eder.
Reklam yönetiminde etik ve hukuk unsurlarının önemini açıklayarak reklamı etik ve hukuk bağlamı dikkate alarak karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Giriş: Dersin Tanıtımı, İzlence Paylaşımı, Haftalık Konu Paylaşımı Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklam Kavramı, Reklamın Önemi, İşlevi ve Reklam Türleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklam Kampanyası Kavramı ve Önemi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklam Kampanyası Planlama Süreci: Durum Analizi ve Swot Analiz Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma,Reklam İnceleme Reklam Kampanyası Planlama Süreci: Pazar Bölümlendirme Kavramı Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklam Amaçlarının Belirlenmesi: AIDA ve DAGMAR Modelleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamın Yaratıcı Süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Tüketici Davranışları ve Reklam Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklamda İknanın Önemi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme, Reklam İnceleme Retorik Kanıt Türleri ve Reklam Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Siyasal Reklamlar ve Türleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Reklam ve Markalama Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Markalamada Reklamın Önemi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Reklam İnceleme Genel Değerlendirme ve Özet Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Eleştirel Reklam Analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sullivan, L.; Yaman, S.; Canan, G. (2018). Satan Reklam Yaratmak. MediaCat
Tosun, N. B.; Uraltaş, N. T.; Nas, A.; Özkaya, B.; Güdüm, S.; Ertürk, B.; Dönmez, M.; Çerçi, M.; Ülker, Y.; Cesur, D.; Varol, E.; Kiçir, İ. (2018). Reklam Yönetimi. Beta Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
4
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
5
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
5
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
3
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
3
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
3
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
4
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
4
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
4
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
5
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 3 36
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0