Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI402 | ADVERTISING PSYCHOLOGY | 8 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SEYRA KESTEL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders; reklam türleri ve özellikleri göz önünde bulundurularak reklam psikolojisinin yapısına ve temeline ilişkin kuramsal bilgileri öğrenciye kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Reklam ve psikoloji ilişkisi, Aristotales ve Retorik, Gustave Le Bon’un kitle psikolojisi ve reklamcılık ile ilişkisi, Hedonizm ve etki-tepki yaklaşımı, kişilik kuramları ve reklamcılık (Freud), kişilik kuramları ve reklamcılık (Adler), kişilik kuramları ve reklamcılık (Jung), kişilik kuramları ve reklamcılık (Berne, Horney, Erikson), ihtiyaç kuramları ve reklamcılık (Maslow), ihtiyaç kuramları ve reklamcılık (Alderfer, Heizberg, Murray), ihtiyaç kuramları ve reklamcılık (McClelland, Atkinson), zihinsel kuramlarda değer ve beklenti kuramları ve reklamcılık (Wroom, Porter ve Lawler, Locke, Adams), zihinsel kuramlarda denge ve uyum kuramları ve reklamcılık (Piaget, Heider, Festinger), dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Reklam ve psikoloji ilişkisini açıklar. |
Kişilik kuramlarından öğrendiklerini reklamcılığa yerleştirir. |
İkna ve tutum değişimini tartışır. |
Örnek reklam kampanyalarını temel kişilik kuramları, ihtiyaç kuramları ve zihinsel kuramlar çerçevesinde karşılaştırır. |
İhtiyaç kuramlarına göre ihtiyacın reklam dilinin oluşturulmasındaki rolünü değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Giriş: Ders işleyişi hakkında genel bilgi; dersin ve haftalık konuların tanıtımı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Aristotales ve Retorik, Gustave Le Bon’un kitle psikolojisi ve reklamcılık ile ilişkisi | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Hedonizm ve etki-tepki yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kişilik kuramları ve reklamcılık (Freud) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kişilik kuramları ve reklamcılık (Adler) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kişilik kuramları ve reklamcılık (Jung) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kişilik kuramları ve reklamcılık (Berne, Horney, Erikson) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhtiyaç kuramları ve reklamcılık (Maslow) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhtiyaç kuramları ve reklamcılık (Alderfer, Heizberg, Murray) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İhtiyaç kuramları ve reklamcılık (McClelland, Atkinson) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Zihinsel kuramlarda değer ve beklenti kuramları ve reklamcılık (Wroom, Porter ve Lawler, Locke, Adams) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Zihinsel kuramlarda denge ve uyum kuramları ve reklamcılık (Piaget, Heider, Festinger) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklamcılık ve psikoloji ilişkisinin örnekler üzerinden analizi | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklamcılık ve psikoloji ilişkisinin örnekler üzerinden analizi | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
KARADOĞAN DORUK, S., (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi . Şehir: Derin Yayınları. |
DARICI, S., (2017). Bilinçaltı Reklamcılık ve İletişim Teknikleri . Özge Sever (Ed.). İstanbul: Abaküs. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced knowledge in the field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
|
4 | |||||
2 |
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Creates communication programs within the advertising campaign.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research and studies on subjects related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
|
5 | |||||
3 |
Sets the purpose and target for the organization / institution.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
|
4 | |||||
2 |
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
|
4 | |||||
2 |
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
|
4 | |||||
3 |
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
|
5 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
|
4 | |||||
2 |
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to encourage innovations.
|
4 | |||||
4 |
Thinks critically about the organization / institution.
|
4 | |||||
5 |
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 183 |
Total Workload of the Course Unit | 183 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |