Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ECF355 | FISCAL POLICY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenciye, maliye politikası araçları ile kamu müdahalesinin ekonomi üzerindeki etkilerini analiz edebilme yetkinliği kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Maliye Politikasının amaçları, bu amaçlara ulaşmak için kullanılan mali araçların neler olduğu ve bu amaçlar arasındaki çatışmalar, maliye politikasının etkinlik sorunları, istikrarsızlıklarla mücadelede ve büyümenin sağlanmasında etkili bir şekilde maliye politikasının nasıl uygulanabileceği incelenecektir |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Maliye politikasının amaçlarını, araçlarını ve fonksiyonlarını açıklar.(explain) |
Maliye politikalarının ekonomiye sağladığı avantaj ve dezavantajları açıklar.(explain) |
Ekonomik sorunlarla mücadelede maliye politikasını yorumlar.(interpret) |
Ekonomik istikrarın sağlamasında maliye politikasının yeri ve önemini açıklar.(explain) |
Maliye politikasının etkilerini ekonomik ve sosyal açıdan değerlendirir.(evaluate) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Maliye Politikasının Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
2 | Kitap Okuma | Maliye Politikasının Amaç ve Araçları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
3 | Kitap Okuma | Maliye Politikasına Yönelik İktisadi Düşünceler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
4 | Kitap Okuma | Maliye Politikasının Uygulanmasına İlişkin Yöntemler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
5 | Kitap Okuma | Maliye Politikasının Sınırları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
6 | Kitap Okuma | Para ve Maliye Politikalarının Nispi Etkinliği | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
7 | Kitap Okuma | Ekonomik Konjonktür ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Enflasyonla Mücadelede Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Durgunlukla Mücadelede Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Stagflaslasyonla Mücadelede Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Bütçe Açığı ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
13 | Kitap Okuma | İktisadi Kalkınma ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
14 | Kitap Okuma | Gelir Dağılımı ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
15 | Kitap Okuma | Sosyal Devlet ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kopcke, R.W., Geoffrey M.B. Tootell and Robert K. Triest,(2018). The Macroeconomics of Fiscal Policy. The MIT Press |
by Alan J. Auerbach and Laurence J. Kotlikoff Dynamic Fiscal Policy |
by Jonathan Gruber (1987) Public Finance and Public Policy |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
||||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
||||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
||||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
||||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
||||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
||||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
||||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 9 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |