TR EN

COMPUTER PROJECT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIL497 COMPUTER PROJECT 7 2 1 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ABDULSAMET HAŞILOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi METİN DUMANLI-Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL-Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ-Dr.Öğr.Üyesi TARIK ARABACI-Dr.Öğr.Üyesi ZEINAB HASSANZADEH
Course Prerequisite BIL201 - OBJECT ORIENTED PROGRAMMING

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: 1. İhtiyaçları karşılayacak bir sistem, işlem veya bir bileşenin tasarlanması 2. Mühendislik problemini tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi 3. Modern mühendislik araçlarının ve gerekli teknik mühendislik becerilerinin uygulamaya geçirilmesi 4. İletişim becerilerinin geliştirilmesi
Contents of the Course Unit: Bu ders bir proje tasarımı içerir. Proje için 2 veya 3 kişilik gruplar oluşturulabilir. Tasarlanacak proje yazılım veya donanım projesi olabilir. Ders, proje seçiminden, projenin bitirilmesi ve sunulmasına kadar geçen süreci kapsar. Bu ders öğrencilerin eğitimleri boyunca öğrendiklerini kullanmalarını sağlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İhtiyaçları karşılayacak bir sistem, işlem veya bir bileşeni tasarlama becerisi
Mühendislik problemi tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
Modern mühendislik araçlarını ve gerekli teknik mühendislik becerilerini uygulama becerisi
Verimli iletişim becerisi
Detaylı proje raporu üretme becerisi

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve Araştırma. Proje Çalışmasının Konusunun Belirlenmesi Uygulama
2 Okuma ve Araştırma. Proje Çalışması Ön Hazırlığı ve Zaman Planlaması Uygulama
3 Okuma ve Araştırma. Kaynak Araştırması (Literatür - Yazın Taraması) Çalışması Uygulama
4 Okuma ve Araştırma. Kaynak Araştırması (Literatür - Yazın Taraması) Çalışması Uygulama
5 Okuma ve Araştırma. Kaynakların Değerlendirilmesi ve Etkin olarak Kullanılacak Kaynakların Belirlenmesi Uygulama
6 Okuma ve Araştırma. Çalışma Süreci İçin Gereksinim Belirleme ve Destek Oluşturma Uygulama
7 Okuma ve Araştırma. Kaynak Taraması ve Bilgi Toplama Raporunun Hazırlanması ve Sunumu Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve Araştırma. Çalışmanın Uygulamalarına Başlanması Uygulama
10 Okuma ve Araştırma. Çalışmayla İlgili Verilerin Oluşturulması Uygulama
11 Okuma ve Araştırma. Çalışmayla ilgili Verilerin Analizi Uygulama
12 Okuma ve Araştırma. Çalışmadaki Uygulamaların Gözlemlenmesi Uygulama
13 Okuma ve Araştırma. Çalışmanın Düzenlemesi ve Sonuçların Yorumlanması Uygulama
14 Okuma ve Araştırma. Proje Raporunun Hazırlanması ve Yazılması Uygulama
15 Okuma ve Araştırma. Proje Raporunun Sunulması Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Araştırma Makaleleri, Projeler
Kosky, P. vd. (2016). Exploring Engineering: An Introduction to Engineering and Design. Elsevier, ABD.
Murray, A. (2016). The Complete Software Project Manager, Mastering Technology from Planning to Launch and Beyond. Wilwy Yayını, ABD.
Jack, H. (2013). Engineering Design, Planning and Management. Elsevier, (ABD)
Fairley, R.E. (2011). Managing and Leading Software Projects. Wiley, ABD.
Ford, R.M. ve Coulston, C.S. (2008) Design for Electrical and Computer Engineers, McGraw Hill, ABD.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
4
2
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
4
2
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
3
3
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
2
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
1
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
4
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
4
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
1
2
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 14 3 42
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0