Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BIL497 |
COMPUTER PROJECT |
7 |
2 |
1 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. ABDULSAMET HAŞILOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi METİN DUMANLI-Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL-Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ-Dr.Öğr.Üyesi TARIK ARABACI-Dr.Öğr.Üyesi ZEINAB HASSANZADEH |
Course Prerequisite |
BIL201 -
OBJECT ORIENTED PROGRAMMING
|
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
1. İhtiyaçları karşılayacak bir sistem, işlem veya bir bileşenin tasarlanması
2. Mühendislik problemini tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi
3. Modern mühendislik araçlarının ve gerekli teknik mühendislik becerilerinin
uygulamaya geçirilmesi
4. İletişim becerilerinin geliştirilmesi |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders bir proje tasarımı içerir. Proje için 2 veya 3 kişilik gruplar oluşturulabilir.
Tasarlanacak proje yazılım veya donanım projesi olabilir. Ders, proje seçiminden,
projenin bitirilmesi ve sunulmasına kadar geçen süreci kapsar. Bu ders öğrencilerin
eğitimleri boyunca öğrendiklerini kullanmalarını sağlar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İhtiyaçları karşılayacak bir sistem, işlem veya bir bileşeni tasarlama becerisi |
Mühendislik problemi tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
Modern mühendislik araçlarını ve gerekli teknik mühendislik becerilerini uygulama becerisi |
Verimli iletişim becerisi |
Detaylı proje raporu üretme becerisi |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma ve Araştırma. |
Proje Çalışmasının Konusunun Belirlenmesi |
Uygulama |
2 |
Okuma ve Araştırma. |
Proje Çalışması Ön Hazırlığı ve Zaman Planlaması |
Uygulama |
3 |
Okuma ve Araştırma. |
Kaynak Araştırması (Literatür - Yazın Taraması) Çalışması |
Uygulama |
4 |
Okuma ve Araştırma. |
Kaynak Araştırması (Literatür - Yazın Taraması) Çalışması |
Uygulama |
5 |
Okuma ve Araştırma. |
Kaynakların Değerlendirilmesi ve Etkin olarak Kullanılacak Kaynakların Belirlenmesi |
Uygulama |
6 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışma Süreci İçin Gereksinim Belirleme ve Destek Oluşturma |
Uygulama |
7 |
Okuma ve Araştırma. |
Kaynak Taraması ve Bilgi Toplama Raporunun Hazırlanması ve Sunumu |
Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışmanın Uygulamalarına Başlanması |
Uygulama |
10 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışmayla İlgili Verilerin Oluşturulması |
Uygulama |
11 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışmayla ilgili Verilerin Analizi |
Uygulama |
12 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışmadaki Uygulamaların Gözlemlenmesi |
Uygulama |
13 |
Okuma ve Araştırma. |
Çalışmanın Düzenlemesi ve Sonuçların Yorumlanması |
Uygulama |
14 |
Okuma ve Araştırma. |
Proje Raporunun Hazırlanması ve Yazılması |
Uygulama |
15 |
Okuma ve Araştırma. |
Proje Raporunun Sunulması |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Araştırma Makaleleri, Projeler |
Kosky, P. vd. (2016). Exploring Engineering: An Introduction to Engineering and Design. Elsevier, ABD. |
Murray, A. (2016). The Complete Software Project Manager, Mastering Technology from Planning to Launch and Beyond. Wilwy Yayını, ABD. |
Jack, H. (2013). Engineering Design, Planning and Management. Elsevier, (ABD) |
Fairley, R.E. (2011). Managing and Leading Software Projects. Wiley, ABD. |
Ford, R.M. ve Coulston, C.S. (2008) Design for Electrical and Computer Engineers, McGraw Hill, ABD. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
14 |
3 |
42 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|