Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TAP205 | 3D DESIGN I | 3 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. FURKAN GÖZELCE |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | 3 boyutlu programlar ile tasarımın temel ilkelerinin ve 3 boyutlu programların çalışma mantığının öğretilmesini amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Autodesk Maya veya Blender programlarının araçlarının kullanımı, box modeling tekniği, katı yüzey modelleme, organik modelleme, organik topoloji örmeyi, uv haritası oluşturmayı, materyal ve ışık düzenini, sculpt araçlarının kullanımını, insan toru, kolu, bacağı ve yüzünü ayrı ayrı olarak modellemeyi kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
3 Boyutlu tasarımlarda topolojinin önemini öğrenir. |
Tasarım sürecinde zamanı en uygun şekilde değerlendirmeyi öğrenir. |
3 Boyutlu yapılan tasarımları sergileyebilir şekilde hazırlamayı bilir |
3 Boyutlu tasarımları proje haline getirmeyi bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | 3B karakter modelleme ve Box Modeling tekniğine giriş | Anlatım |
2 | insan anatomisi için ön araştırmanın yapılması | Box modeling tekniği ile insan torsu, yüzü(parça parça olarak) ve bacağının kaba formunun oluşturulması | Anlatım |
3 | Referans toplama | Blender programının Sculpt araçlarına giriş ve örnek denemelerin yapılması | Anlatım |
4 | box modelin tenkniği ile ilgili görsellerin incelenmesi | Box modeling tekniği ile daha önceden oluşturulan insan torsunun scuplt araçları ile detaylandırılması | Anlatım |
5 | Referans toplama | Box modeling tekniği ile daha önceden oluşturulan insan burnunun ve gözünün scuplt araçları ile detaylandırılması | Anlatım |
6 | Kaynak tarama | Box modeling tekniği ile daha önceden oluşturulan insan kol ve bacaklarının scuplt araçları ile detaylandırılması | Anlatım |
7 | Referans toplama | insan kulak yapısının incelenmesi, bir kulak modelinin kaba hatlarıyla oluşturulması ve sculpt araçları ile kulak modelinin yapılması. | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | vize projesi için referans toplanması | vize projesi için istenecek olan çalışmanın belirlenmesi (giriş düzeyde insan anatomisinin sculpt araçları ile modellenmesi) | Anlatım |
10 | Kaynak tarama | final projesi için modellenecek karakterin belirlenmesi | Anlatım |
11 | belirlenen karakter için ön araştırmanın yapılması | Box modeling tekniği ile basit bir karakterin ana hatlarının oluşturulması | Anlatım |
12 | sculpt araçlarının pekiştirilmesi | Box modeling ile yapılan karaterin sculpt araçları ile detaylandırılması | Anlatım |
13 | organik topoloji için ön araştırmanın yapılması | Organik topoloji örme tekniklerine ve topoloji örme araçlarına giriş | Anlatım |
14 | topoloji örgüsü için organik topoloji referansları toplanması | yüksek poligonda yapılmış karakterin topoloji örgüsüne başlanması | Anlatım |
15 | topoloji örgüsü için organik topoloji referansları toplanması | yapılan karakter modelinin finalize edilmesi | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
https://www.innerbody.com/htm/body.html |
https://docs.blender.org/manual/en/latest/ |
https://www.blender.org/support/tutorials/ |
https://knowledge.autodesk.com/support/maya/learn?sort=score |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning fundamental animation and desing concepts and theories, using and annotating these concepts.
|
5 | |||||
2 |
Creates the visual language of animation and design.
|
4 | |||||
3 |
On the basis of the basic principles of animation and design in general determines the content.
|
4 | |||||
4 |
Target audience - the common definition visual communication brings to the relationship.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and animation principles related to the fields of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of desing and animation will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported design and animation programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the broadcast stage.
|
3 | |||||
5 |
Understanding the structure of Fine Arts and aestethic values, using these in art.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports individuality of creativity in design and animation work.
|
5 | |||||
2 |
Actual desing and animation techniques and applications use traces.
|
5 | |||||
3 |
Developing and innovating in digital media uses design and (2D-3D) animation programs.
|
5 | |||||
4 |
Creates the visual language of design.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All types of design and animation project design.
|
4 | |||||
2 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 | |||||
3 |
Design pre-roll and post-roll stages of diagnosis.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishing and using the powerful and creative qualities as a person.
|
5 | |||||
2 |
Able to work independently and take responsibility to use their ability to act decisively and applications.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critical importance of providing solutions in design and animation requires mature.
|
5 | |||||
2 |
Societal values determine the relationship of design and artistic direction.
|
5 | |||||
3 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design, animation and seeking solutions in this area examines the problem-solving methods.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |