TR EN

SAYISAL ELEKTRONİK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ETP152 SAYISAL ELEKTRONİK 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders bilgisayarın işleyişini anlamayı ve dijital elektronik hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu sayede bilgisayar programcılarının kullandıkları donanım sisteminin işleyişi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Analog ve dijital sinyaller, Sayı sistemleri, Sayı sistemlerinde dört işlem, Tümleyen aritmetiği, Kodlar, Entegre(chip) nedir ve sınıflandırılması, Boole cebiri, Mantık kapıları, Temel açılımlar ve standart formlar, Mantık fonksiyonlarının matematiksel formda gösterimi, Mini terim ve maksimum terim , Karno haritaları, 1.Kanonik ve 2.Kanonik formlarda mantık fonksiyonlarının yazılması. Tablo yöntemi, Kodlayıcılar, Kod çözücüler, Veri seçiciler, Bilgi dağıtıcılar, Aritmetik işlem devreleri (Yarım ve tam toplayıcı, Yarım ve tam çıkarıcı, Karşılaştırıcılar, Çırpıcılar ve kaskad bağlantıları, Programlanabilir mantık devreleri)

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri, Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil (XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme. İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaughharitalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer devreleri, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Sinyaller, Bilginin sayısal gösterimi, Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
2 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, İkilik, Sekizlik ve Onluk sayı sistemleri, Sayı sistemleri arasında çevrimler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
3 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel lojik fonksiyonları, DEĞİL / VE / VEYA kapıları, kapı devrelerinin yorumlanması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
4 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Boolean cebri kuralları ve De Morgan teoreminin tanıtılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
5 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Lojik fonksiyonların standart gösterimleri Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
6 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Lojik entegreler ve parametreleri Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
7 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Karnaugh haritalarının tanıtılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Karnaugh haritalarının lojik fonksiyonların basitleştirilmesinde kullanılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
10 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Birleşik devrelerin tanımlanması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
11 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Flip-floplar Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
12 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Sayıcılar Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
13 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Kodlayıcılar ve kod çeviriciler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
14 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Kod çözücüler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
15 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin incelenmesi Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sayısal Elektronik, (Mantık Devreleri) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Demirel
MEGEP Sayısal Elektronik Temelleri

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to recognize the basic functions of electronic circuit components and their behavior in the circuit.
5
2
Recognizing the physical strength limits of electronic circuit components and determining operating conditions accordingly.
4
3
Ability to make applications related to equations, inequalities and functions.
5
4
Making basic circuit solutions.
3
5
Calculating the effects of direct current on circuit elements.
1
6
Calculating the effects of alternating current on circuit elements.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having knowledge about operating systems and computer hardware.
1
2
To recognize electrical-electronic measuring instruments, their working principles and to make measurements using these instruments.
5
3
To have knowledge about electronic circuit elements, digital and analog systems and the operation of these systems.
5
4
To have knowledge about oscillators and oscillator circuits.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental knowledge in a cause and effect relationship to possible problems encountered.
2
2
To be able to produce solutions using basic knowledge about the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.
3
3
To be able to have sufficient knowledge of the English language to conduct research using keywords for electronic systems and components, and to be able to decide on material selection by understanding catalog data.
1
4
Designing algorithms and flow diagrams.
1
5
To detect and analyze an existing system, system component or process and, when necessary, to design basic devices to meet the desired needs.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation.
1
2
Identifying the necessary measuring devices and methods in electronic circuits and systems and using them to identify errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques, and to be able to eliminate them when the necessary equipment is provided.
3
3
To measure basic electrical quantities.
2
4
To be able to use transistor as switching and amplifier element.
1
5
Drawing and simulating computer-aided electrical and electronic circuit diagrams.
1
6
Writing programs for microcontroller.
1
7
Writing the program for programmable logic controllers.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge about occupational safety and its applications and to be able to implement them.
1
2
To be able to make decisions in independent work, to take initiative and adapt in teamwork with people within and outside the profession.
3
3
Demonstrate that you can learn independently and apply what you have learned in the field of electronic technology.
3
4
To identify, define and solve problems related to unforeseen situations in studies related to the field of electronic technology and to select and apply simulation and modeling techniques along with appropriate practical methods.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to access information, research resources for this purpose and use various information sources.
4
2
Knowing a foreign language at a level that allows you to communicate with colleagues and customers and being able to effectively follow the developments in your field
4
3
To have the ability to measure, analyze, interpret experimental data and reach a valid scientific conclusion from the data.
5
4
To demonstrate that one has gained the ability to identify problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of electronic technology.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values, social security rights, occupational health and safety on issues related to the field.
4
2
To be able to use current computer requirements such as words, operations, spreadsheets, presentations, e-mail and internet browsing at a good level in the professional field.
2
3
To be able to apply the basic knowledge acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to write a technical report on the professional subject he/she is working on, to present the requested work based on a written explanation, and to conduct needs analysis.
3
2
To have the awareness of observing social, scientific and moral values in matters related to the profession.
2
3
To have knowledge and skills in a field built on the competencies gained in general or vocational education and to demonstrate understanding of the basic concepts in that field.
3
4
To be able to produce services and products in electronics technician work areas, taking into account scientific values and professional ethics.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 2 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0