Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP152 | SAYISAL ELEKTRONİK | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders bilgisayarın işleyişini anlamayı ve dijital elektronik hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu sayede bilgisayar programcılarının kullandıkları donanım sisteminin işleyişi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Analog ve dijital sinyaller, Sayı sistemleri, Sayı sistemlerinde dört işlem, Tümleyen aritmetiği, Kodlar, Entegre(chip) nedir ve sınıflandırılması, Boole cebiri, Mantık kapıları, Temel açılımlar ve standart formlar, Mantık fonksiyonlarının matematiksel formda gösterimi, Mini terim ve maksimum terim , Karno haritaları, 1.Kanonik ve 2.Kanonik formlarda mantık fonksiyonlarının yazılması. Tablo yöntemi, Kodlayıcılar, Kod çözücüler, Veri seçiciler, Bilgi dağıtıcılar, Aritmetik işlem devreleri (Yarım ve tam toplayıcı, Yarım ve tam çıkarıcı, Karşılaştırıcılar, Çırpıcılar ve kaskad bağlantıları, Programlanabilir mantık devreleri) |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri, Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil (XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme. İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaughharitalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer devreleri, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sinyaller, Bilginin sayısal gösterimi, Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | İkilik, Sekizlik ve Onluk sayı sistemleri, Sayı sistemleri arasında çevrimler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Temel lojik fonksiyonları, DEĞİL / VE / VEYA kapıları, kapı devrelerinin yorumlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Boolean cebri kuralları ve De Morgan teoreminin tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik fonksiyonların standart gösterimleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Lojik entegreler ve parametreleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının tanıtılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Karnaugh haritalarının lojik fonksiyonların basitleştirilmesinde kullanılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Birleşik devrelerin tanımlanması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Flip-floplar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Sayıcılar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kodlayıcılar ve kod çeviriciler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Kod çözücüler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, | Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin incelenmesi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sayısal Elektronik, (Mantık Devreleri) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Demirel |
MEGEP Sayısal Elektronik Temelleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve devredeki davranışlarını tanıyabilme.
|
5 | |||||
2 |
Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.
|
4 | |||||
3 |
denklemler, eşitsizlikler ve fonksiyonlar ile ilgili uygulamalar yapabilme.
|
5 | |||||
4 |
Temel devre çözümlerini yapmak.
|
3 | |||||
5 |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
1 | |||||
6 |
Alternatif akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletim sistemleri ve bilgisayar donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
1 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik ölçme aletlerini tanımak, çalışma prensiplerini bilmek ve bu aletleri kullanarak ölçüm yapmak.
|
5 | |||||
3 |
Elektronik devre elemanları, sayısal ve analog sistemler ve bu sistemlerin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5 | |||||
4 |
Osilatör ve osilatör devreleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilmek.
|
2 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
|
3 | |||||
3 |
Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilmek.
|
1 | |||||
4 |
Algoritma ve akış diyagramı tasarlamak.
|
1 | |||||
5 |
Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılamak, analiz etmek ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlamak.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
|
1 | |||||
2 |
Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilmek.
|
3 | |||||
3 |
Temel elektriksel büyüklükleri ölçmek.
|
2 | |||||
4 |
Transistörü anahtarlama ve yükselteç elemanı olarak kullanabilmek.
|
1 | |||||
5 |
Bilgisayar destekli elektrik elektronik devre şemaları çizimi ve simülasyonu yapmak.
|
1 | |||||
6 |
Mikrodenetleyici için program yazmak.
|
1 | |||||
7 |
Programlanabilir mantık denetleyiciler için programı yazmak.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olmak ve uygulamalarını gerçekleştirebilmek.
|
1 | |||||
2 |
Bağımsız çalışmada karar verebilmek, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilmek ve uyum sağlayabilmek.
|
3 | |||||
3 |
Elektronik teknolojisi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili problemleri tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
4 | |||||
2 |
Meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili bilmek ve alanındaki gelişmeleri etkin bir biçimde takip edebilmek
|
4 | |||||
3 |
Ölçme, analiz etme, deneysel verileri yorumlayabilme ve verilerden geçerli bir bilimsel sonuca ulaşabilme yeteneğine sahip olmak.
|
5 | |||||
4 |
Elektronik teknolojisi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olmak.
|
4 | |||||
2 |
Kelime, işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve internet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilmek.
|
2 | |||||
3 |
Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilmek.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilmek, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilmek, ihtiyaç analizi yapabilmek.
|
3 | |||||
2 |
Mesleği ile ilgili konularda toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olmak.
|
2 | |||||
3 |
Genel veya mesleki eğitimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
|
3 | |||||
4 |
Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilmek.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 2 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |