Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP251 | BETONARME | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. İSMİHAN GÜNAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste betonarme yapı elemanları ve malzeme bilgisinin, betonarme taşıyıcı sistem davranışının temel ilkelerinin açıklanması, analitik yöntem ve tasarım aşamalarının kavranması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders betonarme elemanlar, döşeme, kiriş, kolon, beton ve çelik, malzeme bilgisi, davranış eğrileri, çatlama, aderans, beton ve çeliğin beraber çalışması, kenetlenme, donatı ekleri, yükler, yüklerin birleştirilmesi, güvenlik, sınır durumlar, dikdörtgen kesitte basit eğilme, dengeli donatı, zayıf kuvvetli donatılı kesit, çift donatılı dikdörtgen kesit, tablalı kesit, basit eğilme, dikdörtgen kesitte M+N etkisi, karşılıklı etki diyagramları, dikdörtgen kesitte Mx+My+N etkisi, basit etriyeli ve fretli kolon, kesme kuvvetinin karşılanması, moment kapama diyagramı, burulma etkisi, kesme kuvveti ile burulma etkisi, narin kolon davranışı, elastik hesap kabulleri, dikdörtgen kesitte elastik hesap, çerçeve, kolon-kiriş birleşimi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Betonarme elemanlarda kullanılan malzemeleri tanır. |
Donatı ve beton arasındaki aderans ve donatıların kenetlenmesini açıklar. |
Betonarme elemanlarda basit-bileşik-eğik (M, N+M, N+Mx+My) eğilme etkileri altında davranışı ve bu etkilere göre tasarım kurallarını açıklar. |
Betonarme elemanların kesme ve/veya burulma etkileri altındaki davranışı ve bu etkilere karşı tasarım kurallarını açıklar. |
Narin kolon davranışı ve tasarım kurallarını açıklar. |
Elastik hesap yöntemini uygular. |
Donatı konstrüksiyonu çizer. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Beton ve donatı çeliğinin mekanik özellikleri, Beton ve çelik sınıfları | Anlatım |
2 | Literatür Araştırması | Çatlama, aderans, beton ve çeliğin beraber çalışması, kenetlenme, donatı ekleri | Anlatım, Uygulama |
3 | Literatür Araştırması | Yükler, Yükleme Grupları ve Yük Etkileri | Anlatım, Uygulama |
4 | Literatür Araştırması | Dikdörtgen kesitte basit eğilme, parabol-dikdörtgen gerilme yayılışı, gerilme bloğu, dengeli donatı | Anlatım, Uygulama |
5 | Literatür Araştırması | Kirişlerde Taşıma Gücünün Belirlenmesi ve Boyutlama | Anlatım, Uygulama |
6 | Literatür Araştırması | Tek Donatılı, Çift Donatılı Kesitler Tablalı Kesitler | Anlatım, Uygulama |
7 | Literatür Araştırması | Tek Donatılı, Çift Donatılı Kesitler Tablalı Kesitler | Anlatım, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Araştırması | Kirişlerde Kesme Dayanımı, Sargı Donatısı | Anlatım, Uygulama |
10 | Literatür Araştırması | Dikdörtgen kesitte M+N etkisi, karşılıklı etki diyagramları | Anlatım, Uygulama |
11 | Literatür Araştırması | Dikdörtgen kesitte Mx + My + N etkisi, basit etriyeli ve fretli kolon | Anlatım, Uygulama |
12 | Literatür Araştırması | Kesme kuvveti etkisi, eğik çekme gerilmeleri , Kesme kuvvetinin karşılanması, etriye ve pliye kullanımı, moment kapama diyagram | Anlatım, Uygulama |
13 | Literatür Araştırması | Burulma etkisi, kesme kuvveti ile burulma etkisi | Anlatım, Uygulama |
14 | Literatür Araştırması | Narin kolon davranışı , Narin kolonlarda moment büyütme yöntemi, elastik hesap kabulleri | Anlatım, Uygulama |
15 | Literatür Araştırması | Elastik Tasarım | Anlatım, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Betonarme, U.Ersoy, G. Ozcebe, T. Tankut. |
Celep, Z., ve Kumbasar, N., "Betonarme Yapılar", İstanbul, 2009. |
TDY 2007-DBYYHY-(Deprem Yönetmeliği). |
TS 500 "Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları", TSE Türk Standartları Enstitüsü, 2000. |
TS 498 "Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri", TSE Türk Standartları Enstitüsü, 1997. |
Berktay, İ., "Betonarme 1", TMMOB İnş.Müh.Odası, İstanbul, 2003. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In matters related to the construction area have adequate infrastructure, related to these theoretical, numerical and practical knowledge to provide
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Math, science, and engineering issues related to the field to gain basic theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research on application issues related to the field and selects appropriate up-to-date technologies.
|
2 | |||||
2 |
Technical drawing, computer aided drafting, simulation programs using to design and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations, teams or individual to take responsibility gain the ability to do work.
|
1 | |||||
2 |
Professional and ethical responsibility to gain awareness
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
0 | |||||
2 |
Structural problems with the detection, identification, decoding skills in making and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
3 | |||||
3 |
making related to the construction business planning, process tracking, auditing, gain the ability to accelerate the process
|
1 | |||||
4 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
4 | |||||
5 |
Field applications, being able to use tools and equipment in the field and more users the ability to
|
1 | |||||
6 |
Industry and services by examining the processes involved in the application of skills to win.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas that require a basic level of computer software and hardware to gain the ability to use
|
1 | |||||
2 |
Occupational safety, health, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
2 | |||||
3 |
Effective communication techniques and innovations in the field to follow the dominant level to have knowledge of a foreign language.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to follow technological developments related to the field, enterprising, innovative and current problems of our country and the world to know,
|
2 | |||||
2 |
Defines and analyzes problems and develops solution proposals by using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |