Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP107 | BUILDING TECHNOLOGY | 2 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. İSMİHAN GÜNAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BAHAR YAMAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; yapım sistemlerinin, kazı ve tahkim işlerinin, kalıp sistemlerinin kavranması, yapı elemanlarının detayları hakkında bilgi ve becerilerinin kazandırılması, mimari ve statik proje okuma becerisinin kazandırılması, yapılarda yalıtım teknikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders yapıların tarihsel gelişimi ve yapım sistemleri, Bina sınıflandırılması, bina yerleşim ve yönlendirilmesi, mekanların yönlendirilmesi, boyutlandırılması, ilişkilendirilmesi, yapıyı oluşturan elemanların tanımı ve görevleri, betonarme sistem elemanları, mimari ve statik projelerin incelenmesi, yapı elemanlarının projelendirme esasları, yapı tasarlama ilkeleri, Prefabrik Sistemler, Endüstriyel kalıp sistemleri, kazı ve tahkim işleri, düşey sirkülasyon araçları (Merdiven, Asansör vb.), çatılar ve bacalar, yapılarda su, ısı, ses, sarsıntı ve yangın yalıtımı ve yalıtım detayları, dilatasyon derzleri, döşeme, duvar, tavan kaplamaları, dış cephe kaplamaları konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yapının tarihsel gelişimini ve yapım sistemlerini tanımlar. |
Mimari ve statik proje çizim esaslarını açıklar. |
Bina ve mekan yerleşim yönlendirilme ve boyutlandırılmasını açıklar. |
Yapıyı oluşturan elemanları tanır ve görevlerini açıklar. |
Döşeme, duvar, tavan kaplamaları ve dış cephe kaplamalarını tanımlar. |
Yapılarda su, ısı, ses, sismik ve yangın yalıtımını bilir ve yalıtım detaylarını çizer. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Yapının tarihsel gelişimi ve yapım sistemleri | Anlatım |
2 | Kitap okuma | Yapı zemini, zemin türleri, yapı zemininin incelenmesi | Anlatım |
3 | Kitap okuma | Proje aplikasyonu ve Kazı ve tahkim işleri | Anlatım |
4 | Kitap okuma | Temeller, temellerde dikkat edilmesi gereken kurallar, temel çeşitleri | Anlatım, Soru cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Duvarlar, duvarlarda bulunması gereken özellikler | Anlatım |
6 | Kitap okuma | Duvar türleri, taşıyıcı duvarlar, bölücü duvarlar. Taş duvarlar, tuğla duvarlar | Anlatım |
7 | Kitap okuma | Ahşap duvarlar, ahşap yığma duvarlar, ahşap iskeletli duvarlar | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Bacalar, ateş bacaları, havalandırma bacaları, çöp bacaları, tesisat bacaları | Anlatım |
10 | Kitap okuma | Döşemeler, ahşap döşemeler, kagir döşemeler, betonarme döşemeler, çelik döşemeler | Anlatım |
11 | Kitap okuma | Merdiven konstrüksiyonları, merdivenlerin dengelenmesi, ahşap-kâgir-çelik merdivenler | Anlatım, Uygulama |
12 | Kitap okuma | Yapılarda su, ısı, ve ses yalıtımı ve yalıtım detayları | Anlatım |
13 | Kitap okuma | Çatılar, çatıların sınıflandırılması, az eğimli çatılar, eğimli çatılar | Anlatım |
14 | Kitap okuma | Ahşap çatılar, çelik çatılar, soğuk çatılar, çatı örtüleri Yalıtım, ses yalıtımı, nem ve su yalıtımı | Anlatım |
15 | Kitap okuma | Merdiven hesabı | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yapı Teknolojisi 1, AVCIOĞLU, M., (2012), Birsen Yayınevi, İstanbul. |
Yapı Teknolojisi 2, AVCIOĞLU, M., (2012), Birsen Yayınevi, İstanbul. |
Yapı Teknolojisi 3, AVCIOĞLU, M., (2012), Birsen Yayınevi, İstanbul. |
Yapı Teknolojisi , Açıkel, D., Altın, M., Dorum, A., (2017), Nobel Yayınevi, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In matters related to the construction area have adequate infrastructure, related to these theoretical, numerical and practical knowledge to provide
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Math, science, and engineering issues related to the field to gain basic theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research on application issues related to the field and selects appropriate up-to-date technologies.
|
1 | |||||
2 |
Technical drawing, computer aided drafting, simulation programs using to design and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations, teams or individual to take responsibility gain the ability to do work.
|
2 | |||||
2 |
Professional and ethical responsibility to gain awareness
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
3 | |||||
2 |
Structural problems with the detection, identification, decoding skills in making and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
4 | |||||
3 |
making related to the construction business planning, process tracking, auditing, gain the ability to accelerate the process
|
3 | |||||
4 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
4 | |||||
5 |
Field applications, being able to use tools and equipment in the field and more users the ability to
|
3 | |||||
6 |
Industry and services by examining the processes involved in the application of skills to win.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas that require a basic level of computer software and hardware to gain the ability to use
|
0 | |||||
2 |
Occupational safety, health, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
3 | |||||
3 |
Effective communication techniques and innovations in the field to follow the dominant level to have knowledge of a foreign language.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to follow technological developments related to the field, enterprising, innovative and current problems of our country and the world to know,
|
3 | |||||
2 |
Defines and analyzes problems and develops solution proposals by using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 1 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 6 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |