Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BEY145E |
PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION I |
1 |
6 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Karbonhidrat ve proteinlerin kimyasal yapısı, özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, işleme-pişirme-saklama yöntemleri, bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkelerine uygun olarak düzenlenmesine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Beslenme ve sağlık ilişkisi, yeterli ve dengeli beslenmede besin grupları ve besin öğelerinin önemi, karbonhidrat ve proteinlerin sağlıklı beslenmedeki önemi, karbonhidrat ve proteinlerin kimyasal yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, karbonhidrat ve proteinlerin fonksiyonları, kaynakları, günlük gereksinimleri, besinlerin satın almadan servisine kadar geçen aşamalarındaki değişiklikler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin hangi özelliğinden dolayı seçileceğini yorumlar. |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin pişirilme methodlarını seçer. |
Besinlerin özelliklerine göre pişirme yöntemlerini uygular. |
Besinlerin özelliklerine uygun saklama yöntemlerini seçer. |
Besinlerde pişirme ile oluşan değişiklerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini gösterir. |
Çeşit ve besin ögeleri açısından besinlerin insan beslenmesindeki önemini açıklar. |
Karbonhidratların vücuttaki görevlerini açıklar. |
Proteinlerin vücuttaki görevlerini açıklar. |
Gıda gruplarının (tahıl ve tahıl ürünleri, et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri vb.) faydalarını açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Besin, Beslenme ve Sağlık |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Sürdürülebilir Beslenme |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Ölçüm ve Pişirme Teknikleri |
pAnlatım, Tartışma |
4 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Karbonhidratlar |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Karbonhidratlar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Tahıllar |
Uygulama |
7 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Proteinler |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Proteinler |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Yumurtalar |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Et-Tavuk-Balık |
Uygulama |
12 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Et-Tavuk-Balık |
Uygulama |
13 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Süt ve Süt Ürünleri |
Uygulama |
14 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Kurubaklagiller |
Uygulama |
15 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Kurubaklagiller |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for Fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: culinary science with experiments. CRC Press. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
4 |
56 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
3 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
65 |
0 |
149 |
|
Total Workload of the Course Unit |
149 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|