Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY408 | KARATE-DO III | 8 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, karate-do branşına özgü el, ayak ve dirsek ile yapılan temel teknikleri uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Karate-do tarihi, müsabaka kuralları, Te – Waza, Uke – Waza teknikleri, Ashi – Waza tekniği, Empi -Waza tekniği, renkli kuşakların uygulama formları, Kumite tekniği konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1.Karate-do branşına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
2.Karate do branşının tarihi gelişimini açıklar. |
3.Karate-do branşı müsabaka kurallarını açıklar ve uygular. |
4.Karate-do branşına özgü Te – Waza, Uke – Waza, Ashi – Waza ve Empi -Waza tekniklerini uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Teorik: Karatenin tarihi gelişimi, Karate-Do da kullanılan giysiler ve müsabaka alanının ölçüleri. | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, maç izleme | Teorik: Karate müsabaka kuralları | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Teorik:Te - Waza ( Elle yapılan teknikler ) Uygulama: Elle yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Teorik: Uke - Waza ( Elle yapılan blok teknikleri ) Uygulama: Elle yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Teorik: Ashi - Waza ( Ayakla yapılan teknikler ) Uygulama: Ayak ile yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Teorik: Empi -Waza (Dirsek ile yapılan teknikler) Uygulama: Dirsek ile yapılan tekniklere ilişkin alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme, maç izleme | Teorik: Kihon ( temel karışık teknikler ve bu tekniklerin kombinasyonları) Uygulama: kihon teknik kombinasyonlarına ilişkin alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme, maç izleme | Teorik: Heian katalar (Renkli kuşakların teknik formları ) Uygulama: Renkli kuşakların teknik formalarına yönelik alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
10 | Literatür tarama, video izleme | Teorik: Heian kata bunkai (Renkli kuşakların teknik formları) Uygulama: Renkli kuşakların teknik formalarına yönelik alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
11 | maç gözlemi ve video izleme | Teorik: Kumite ( mücadele ve dövüş teknikleri ) Uygulama: Mücadele ve dövüş tekniklere özgü alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, video izleme | Teorik: Karate-do temel teknik çalışmaları Uygulama: Karete-do temel tekniklerin gelişimine yönelik alıştırmalar | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
13 | Maç izleme | Teorik: Karate-do teknikleri kombinasyonu Uygulama: kombinasyon alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışmalar |
14 | Maç izleme | Uygulama: Müsabaka formatlı eşli çalışmalar | Uygulama yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
15 | Uygulama tekrar alıştırmaları, video izleme, maç izleme | Final sınavına hazırlık | Uygulama yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tegner B. (2013) Karate Kendi Kendini Müdafaa, Kitap&Bilgi Yayınları, İstanbul |
Kanazawa H. (2013) Karate Fighting Techniques: The Complete Kumite, Kodansha America |
Alpay H. (2000) Karate-Do Antrenör El Kitabı, Nadir Kitap, İstanbul |
gokhankiper http://web.iyte.edu.tr/~gokhankiper/Karate/Turk/Kihon.htm |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
0 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |