TR EN

SPECIAL TEACHING METHODS IN SPORTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY358 SPECIAL TEACHING METHODS IN SPORTS 6 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere; Spora uygun özel öğretim yöntemlerini bir spor branşının öğretiminde kullanır ve uygular.
Contents of the Course Unit: Eğitim ile ilgili temel kavramlar, Beden Eğitiminin amaçları , Beden eğitimi öğretmeni ve öğretme stilleri, Komut Stili , Alıştırma Stili, İş birliğine dayalı, Eşli çalışma stili, Kendini denetleme stili, Katılım stili, Anlatma Stili , Problem çözme yöntemi, Gösteri yöntemi , Kompleks öğretim yöntemi , Öğretim yöntemini etkileyen faktörler, Öğretim yöntemlerinin belirlenmesi ve uygulanması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Eğitim ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Beden Eğitimi ve sporun temel amaçlarını açıklar.
Sporda kullanılan özel öğretim yöntemlerini açıklar.
Farklı öğretim stillerini bir spor branşının öğretimini aşamasında kullanır ve uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Eğitim ile ilgili temel kavramlar Anlatım, soru- cevap yöntemi
2 Literatür tarama Beden Eğitiminin amaçları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Beden eğitimi öğretmeni ve öğretme stilleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Komut Stili (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Alıştırma Stili (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
6 Literatür tarama İş birliğine dayalı, Eşli çalışma stili (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kendini denetleme stili(olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Katılım stili(olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Anlatma Stili (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Problem çözme yöntemi (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Gösteri yöntemi (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
13 Literatür tarama Kompleks öğretim yöntemi (olumlu olumsuz yönleri) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
14 Literatür tarama Öğretim yöntemini etkileyen faktörler Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
15 Literatür tarama Öğretim yöntemlerinin belirlenmesi ve uygulanması Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi, uygulama yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ince L.M. ve Hünük D. (2010). Eğitim Reformu Sürecinde Deneyimli Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Stilleri ve Stillere İlişkin Algıları, Eğitim ve Bilim 157 Vol: 35 128-129
Hardman K. (2008 )Okullarda Beden Eğitiminin durumu ve sürekliliği: Küresel bir Yaklaşım (Türkçe) 01-22 Spor Bilimleri Dergisi 19 (1) 1-22.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
1
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
0
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
4
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
2
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
2
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
1
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0