TR EN

YOGA I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY219 YOGA I 3 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MELTEM DÜZGÜN-Dr.Öğr.Üyesi RABİA ÖZCAN KAYACI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, yoga duruşlarını, nefes ve gevşeme tekniklerini, konsantrasyon ve meditasyon tekniklerini temel düzeyde uygulama becerisini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; yoga'nın temel kavram ve içerikleri, yoga felsefesi, yoga ekolleri, yoga sisteminin temellerini oluşturan hareket, solunum, gevşeme, konsantrasyon ve meditasyon uygulamaları, yoga eğitimcisin kişisel duruşu ve etik ilkeleri. özelleştirilmiş yoga dersleri: çocuklar için yoga, hamileler için yoga ve 50 yaş üzeri yetişkinler için yoga konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yoga ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Yoga’nın tarihsel gelişim sürecini anlatır.
Yoga felsefesini temel içerikleriyle açıklar.
Temel düzeydeki yoga duruşlarını uygular.
Yoga’ya özgü temel düzey nefes ve gevşeme tekniklerini uygular.
Yoga’ya özgü temel düzey konsantrasyon ve meditasyon tekniklerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme, Yoga'nın Tarihsel Gelişimi, Temel Kavram ve İçerikleri Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Yoga Felsefesi ve Yoga Temelli Beden-Zihin Egzersizleri; Ayaktaki Duruşlar-Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Doğal Nefes, Bölgesel ve Tam Yoga Nefes Teknikleri) Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
3 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Yoga Duruşlarının Temel Özellikleri, Farklı Seviyeler İçin Yoga Duruşları; Öne Eğilme Duruşları -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Ujjayi ve Farklı Burun Kanalları ile Nefes Teknikleri) Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Yoga Nefeslerinin Temel Özellikleri; Nefes-Beden, Nefes-Zihin, Nefes-Bilinç, Nefes-Duygu Etkileşimi; Yoga Duruşlarının Nefesle Entegrasyonu; Arkaya Eğilme Duruşları -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Ritmik Nefesler), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
5 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Yoga ve Duyusal Denetim, Benlik ve Beden Farkındalığı ve uygulama çalışmaları; Yüzüstü ve Sırtüstü Duruşlar -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Isıtıcı-Enerjiyi Besleyen Nefes Teknikleri) Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
6 Video izleme ve yorumlama Yoga’da Konsantrasyon ve Meditasyon Basamakları, Meditasyona Hazırlayıcı Duruşlar; Kalça Açıcı Duruşlar -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Soğutucu: Dinginlik ve Gevşeme Etkisi Yaratan Nefes Teknikleri) Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Yoga’nın 8. Basamağı: Kendini Gerçekleştirmenin Temel İçerik ve Uygulama İlkeleri; Çevrilmeler ‘Burgu Duruşları’ -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Alma-Verme-Tutma Nefes Serileri), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme ve yorumlama Yoga Çalışmasında Isınma ve Gevşeme Tekniklerinin Uygulama Esas ve İlkeleri; Denge Duruşları -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Aritmik Nefesler), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve mevcut egzersiz planları inceleme Yoga Egzersiz Planı Hazırlamanın İlke ve Esasları, Ders Planı örneklerinin incelenmesi Alıştırmaları; Karın Güçlendirici Duruşlar -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Aslan Nefesi ‘Simha Pranayama’), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar
11 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Yoga Eğitmenin Kişisel Duruşu ve Etik İlkeler ve Ters Duruşlar -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Arı Nefesi ‘Bhramari Pranayama’), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Yoga Sınıfının Unsurları ve Yoga’da Eğitim-Öğretim Teknikleri ve mikro ders verme çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar
13 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Çocuklar İçin Yoga Dersinin Temel Özellikleri, Tekniklerinin İncelenmesi ve mikro ders verme çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar
14 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Hamileler İçin Yoga Dersinin Temel Özellikleri, tekniklerinin İncelenmesi ve mikro ders verme çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar
15 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme 50 Yaş Üzeri Yetişkinler İçin Yoga Dersinin Temel Özellikleri, tekniklerinin İncelenmesi ve mikro ders verme çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Worby, C. (2005). Her Yönüyle Yoga. Arkadaş Yayıncılık, Ankara.
Kaminoff, L. Ve Matthews, A. (2012). Yoga Anatomi. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Iyengar, B.K.S. (2014). Iyengar Yoga: The Path to Holistic Health. Durling Kinderslay, London.
Kirk, M. (2006). Hatha Yoga Illustrated. Human Kinetics, HongKong.
Göcek, Ö. (2009). Çocuklarla Yoga Hareketleri ve Sağlıklı Yaşam. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Ratfish, G. (2015). Gebelikten Anneliğe Yoga: Ebeveynliğe Bedensel, Zihinsel ve Ruhsal Hazırlık. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
2
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
3
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
2
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
3
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
3
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
3
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
5
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0