Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ANY418 | VOLLEYBALL | 8 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZARBOY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, teknik ve taktik uygulamalar için antrenman programı hazırlama, rakip takımın oyun sistemlerini analiz etme ve bu sistemlere karşı taktik geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Taktik antrenman yöntemleri, Oyuncuların mevkisel özellikleri, Müsabaka hazırlığı, Beceri öğrenimi, Voleybol temel tekniklerinin (beceri) uygulanış modelleri, Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri, Voleybolda rakip analiz yöntemleri, Pasör antrenmanı, Libero antrenmanı, Köşe oyuncuları antrenmanı, Orta oyuncu antrenmanı, Takım organizasyonu konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Voleybola özgü oyuncu mevkilerine yönelik becerileri geliştirici özel antrenman yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Oyun pozisyonlarına yönelik taktik geliştirici antrenman yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeye yönelik antrenman programı içeriğini inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir. |
Teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeye yönelik antrenman programı hazırlar. |
Rakip takımın oyun sistemlerini analiz eder ve bu sistemlere karşı taktik geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Taktik antrenman yöntemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Teorik: Oyuncuların mevkisel özellikleri Uygulama: Mevkilere göre özel antrenman uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme | Teorik: Müsabaka hazırlığı. Uygulama: Uzun, orta kısa vadeli hazırlıkların planlanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme | Teorik: Beceri öğrenimi. Uygulama: Becerinin dört bileşeninin voleybol oyunu içerisinde uygulanması. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
5 | Voleybol maç videosu izleme ve yorumlama | Teorik: Voleybol temel tekniklerinin (beceri) uygulanış modelleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
6 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Teorik: Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Teorik: Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Voleybol maç videosu izleme ve yorumlama | Voleybolda rakip takım taktiklerini analiz yöntemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
10 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Pasör antrenmanı Uygulama: Beceriyi artırmaya yönelik çalışmalar ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Libero antrenmanı Uygulama: İleri seviye servis ve servis karşılama çalışmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
12 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Köşe oyuncuları antrenmanı Uygulama: İleri seviye hücum ve savunma çalışmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Orta oyuncu antrenmanı Uygulama: İleri seviye blok alıştırmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | Mevcut antrenman programlarını inceleme ve yorumlama | Teorik: Takım organizasyonu. Uygulama: İleri seviye taktik antrenman yöntemleri ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | Proje sunum hazırlığı | Grup çalışması/Proje sunumları ve uygulanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Orkunoğlu, O. (2000). Antrenör ve Antrenman. Neyir Yayıncılık, Ankara. |
American Volleyball Coaches Association (AVCA). (2012). The Volleyball Drill Book. Human Kinetics, USA. |
Çelenk, B. (2009). Voleybol Temel Eğitimi. Spor Yayınevi, Ankara. |
Shondel, D. ve Reynaud, C. ( 2002). Volleyball Coaching Bıble. Human Kinetics, US. |
Urartu, Ü. (2006). Teknik-Taktik-Kondisyon Voleybol. İnkılap Kitabevi, İstanbul. |
Baacke, H. (2013). Voleybol Antrenmanı. VAD, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
4 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
5 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |