Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ANY418 | VOLEYBOL | 8 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZARBOY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, teknik ve taktik uygulamalar için antrenman programı hazırlama, rakip takımın oyun sistemlerini analiz etme ve bu sistemlere karşı taktik geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Taktik antrenman yöntemleri, Oyuncuların mevkisel özellikleri, Müsabaka hazırlığı, Beceri öğrenimi, Voleybol temel tekniklerinin (beceri) uygulanış modelleri, Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri, Voleybolda rakip analiz yöntemleri, Pasör antrenmanı, Libero antrenmanı, Köşe oyuncuları antrenmanı, Orta oyuncu antrenmanı, Takım organizasyonu konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Voleybola özgü oyuncu mevkilerine yönelik becerileri geliştirici özel antrenman yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Oyun pozisyonlarına yönelik taktik geliştirici antrenman yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeye yönelik antrenman programı içeriğini inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir. |
Teknik becerileri ve taktiksel uygulamaları geliştirmeye yönelik antrenman programı hazırlar. |
Rakip takımın oyun sistemlerini analiz eder ve bu sistemlere karşı taktik geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Taktik antrenman yöntemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Teorik: Oyuncuların mevkisel özellikleri Uygulama: Mevkilere göre özel antrenman uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışmalar |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme | Teorik: Müsabaka hazırlığı. Uygulama: Uzun, orta kısa vadeli hazırlıkların planlanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve voleybol maç videosu izleme | Teorik: Beceri öğrenimi. Uygulama: Becerinin dört bileşeninin voleybol oyunu içerisinde uygulanması. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
5 | Voleybol maç videosu izleme ve yorumlama | Teorik: Voleybol temel tekniklerinin (beceri) uygulanış modelleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
6 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Teorik: Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Teorik: Beceri ve taktik antrenman için temel çalışma yöntemleri. Uygulama: Örnek çalışmalar. | Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Voleybol maç videosu izleme ve yorumlama | Voleybolda rakip takım taktiklerini analiz yöntemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
10 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Pasör antrenmanı Uygulama: Beceriyi artırmaya yönelik çalışmalar ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Libero antrenmanı Uygulama: İleri seviye servis ve servis karşılama çalışmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
12 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Köşe oyuncuları antrenmanı Uygulama: İleri seviye hücum ve savunma çalışmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | Mevcut antrenman programları inceleme ve literatür tarama | Teorik: Orta oyuncu antrenmanı Uygulama: İleri seviye blok alıştırmaları ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | Mevcut antrenman programlarını inceleme ve yorumlama | Teorik: Takım organizasyonu. Uygulama: İleri seviye taktik antrenman yöntemleri ve program hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | Proje sunum hazırlığı | Grup çalışması/Proje sunumları ve uygulanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Orkunoğlu, O. (2000). Antrenör ve Antrenman. Neyir Yayıncılık, Ankara. |
American Volleyball Coaches Association (AVCA). (2012). The Volleyball Drill Book. Human Kinetics, USA. |
Çelenk, B. (2009). Voleybol Temel Eğitimi. Spor Yayınevi, Ankara. |
Shondel, D. ve Reynaud, C. ( 2002). Volleyball Coaching Bıble. Human Kinetics, US. |
Urartu, Ü. (2006). Teknik-Taktik-Kondisyon Voleybol. İnkılap Kitabevi, İstanbul. |
Baacke, H. (2013). Voleybol Antrenmanı. VAD, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
5 | |||||
2 |
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
|
5 | |||||
2 |
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
4 | |||||
2 |
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
5 | |||||
3 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
5 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
5 | |||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
4 | |||||
2 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
4 | |||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
5 | |||||
4 |
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |