Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GAS424 | CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi REHAB AHMED MOHAMED ELGAMIL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı ileri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği ileri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özelliklerdir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yenilikçi teknikleri seçer. |
Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir. |
Farklı ve kişiye özel menüler üretir. |
Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş geliştirme planları organize eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Makale okuma | Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma | Anlatım, Tartışma |
3 | Makale okuma | Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Makale okuma | İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Literatür araştırması | Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme | Ürün geliştirmede pazar araştırması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme | Ürün geliştirme ve tutundurma faaliyetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay Analizi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme | Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür araştırması | Yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi | Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Video İzleme |
11 | Ürün geliştirme | Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
12 | Ürün geliştirme | Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
13 | Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama | Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
14 | Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama | Geliştirilen yeni ürünlerin uygulanması-Grup sunumları | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
15 | Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama | Tüketici algısı oluşturma ve yönetme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Horng, J., & Lin, L. 2017. Gastronomy and Culinary Creativity. In J. Kaufman, V. Glăveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity across Domains (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 462-478). Cambridge: Cambridge University Press. |
Hauser, J. And Dahan, E. 2011. New product development. In Grover, R., Malhotra, N.K., Hill, M (Eds.), Marketing Management: Essential Marketing Knowledge and Practice. |
Albors et. al. 2013. Creativity and Innovation Patterns of Haute Cuisine Chefs. Journal of Culinary Science & Technology. 11 (1) |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
2 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
3 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
5 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
5 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
5 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They calculate costs in the food and beverage field.
|
1 | |||||
2 |
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
3 | |||||
3 |
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
4 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
4 | |||||
2 |
They organize activities related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
3 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
3 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 6 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 206 |
Total Workload of the Course Unit | 206 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |