TR EN

CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GAS424 CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi REHAB AHMED MOHAMED ELGAMIL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı ileri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği ileri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özelliklerdir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yenilikçi teknikleri seçer.
Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir.
Farklı ve kişiye özel menüler üretir.
Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş geliştirme planları organize eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş Anlatım, Tartışma
2 Makale okuma Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma Anlatım, Tartışma
3 Makale okuma Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Makale okuma İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür araştırması Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Ürün geliştirmede pazar araştırması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Ürün geliştirme ve tutundurma faaliyetleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay Analizi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
10 Literatür araştırması Yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Video İzleme
11 Ürün geliştirme Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
12 Ürün geliştirme Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
13 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
14 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Geliştirilen yeni ürünlerin uygulanması-Grup sunumları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
15 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Tüketici algısı oluşturma ve yönetme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Horng, J., & Lin, L. 2017. Gastronomy and Culinary Creativity. In J. Kaufman, V. Glăveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity across Domains (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 462-478). Cambridge: Cambridge University Press.
Hauser, J. And Dahan, E. 2011. New product development. In Grover, R., Malhotra, N.K., Hill, M (Eds.), Marketing Management: Essential Marketing Knowledge and Practice.
Albors et. al. 2013. Creativity and Innovation Patterns of Haute Cuisine Chefs. Journal of Culinary Science & Technology. 11 (1)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
3
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
3
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
5
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
5
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
5
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They calculate costs in the food and beverage field.
1
2
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
3
3
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
4
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
4
2
They organize activities related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
3
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
3
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 6 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 5 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 206
Total Workload of the Course Unit 206
Workload (h) / 25.5 8,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0