TR EN

SES TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV217 SES TEKNİKLERİ 3 4 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. KEREM YÜKSELOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilerin ses tasarımı ve görselle parelelliği hakkında genel bir bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamak, sesin tanınması, frekansının, genliğinin ve fazının değiştirilmesi, yeni ses üretimi vb. gibi konular eşliğinde örnek çalışmalarla devam eder. Sesin televizyon ve sinemadaki önemini anlatan ders, Adobe Audution adlı ses programı kullanılarak öğretilir.
İçerik: Bu ders kapsamında öncelikle Sesin tanınması. ses ve görsel arasında uyum ve dengenin sağlanması. görsele uygun ses üretimi ve sesin dönüştürülmesi süreçlerinin öğretilmesi ve öğrencilere alanda bilgi ve uygulama yetisi sağlar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ses tasarımı hakkında genel bilgi verir.
Ses kurgusu ve kompozisyon oluşturma hakkında genel bilgi verir.
Sesin üretilmesi, dönüştürülmesi ve bu esnada kullanılan teknikleri öğretir.
Sesin değişik kullanım alanlarını anlatır.
Film ve dizileri inceleyerek yapılan farklı ses miksajlarını ve video ile bütünleştirilmesini teknikleri ile karşılaştırır.
Kurgunun televizyon ve sinemadaki önem ve anlamını kavrar ve yaptığı işlere öğrendiklerini aktarır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Genel tanışma, genel dersin gidişatının anlatılması, ses ve görselin birlikteliği üzerine olan örneklerin izlenmesi Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
2 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Adobe Audition programına giriş (program arayüzünün ana hatlarıyla tanıtılması) Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
3 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Ses import’u, sesi editleme, volume ayarları, export alma Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
4 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Tek ses üzerinde çoklu ses yaratımı, Çizgi karakter sesleri üretimi, Buton sesi, ve patlama sesi gibi farklı türde efekt ses yaratma yöntemlerinin anlatımı, jingle için ses yaratmak. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
5 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Video üzerine ses kaydetme denemeleri, ses ve hareket uyumu, ses senkron denemeleri. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
6 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Konunun içeriğine göre mikrofonlar hakkında bilgi verilmesi ve bu hafta yapılacak bir Ses Stüdyo ziyareti ile bilgileri pekiştirmek. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
7 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Foley nedir? Öğretilmesi ve örnek foley çalışmaları ile konunun pekiştirmek. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kayıt edilmiş veya olan birden fazla sesi basit mixleme teknikleri ile zenginleştirmek ve tek ses dosyasına dönüştürerek projede kullanmak. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
10 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Ses kaydı alma tekniği. Ses düzeyinin ve perdesinin ayarlanması Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
11 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Seçilen videolar eşliğinde Adobe Premier üzerinden alınan görsellerin sesle senkronu ve düzenlenmesi. Programlar arası etkileşimli çalışma. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
12 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Seçilen videolar eşliğinde Adobe Premier üzerinden alınan görsellerin sesle senkronu ve düzenlenmesi. Programlar arası etkileşimli çalışma. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
13 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Adobe Audutiondaki çeşitli efektler ve yöntemler kullanılarak var olan sesi değiştirmek. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
14 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri DJ ses efektleri yaratma tekniğinin anlatımı, kullanılış şekli, örneklerin incelenmesi ve proje verilmesi. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
15 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Proje Değerlendirmeleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Vardar, B. (2009). Sinemada Ses ve Müzik. İstanbul: Es Yayınları.
Özkoçak, Y. (2014). Ses’li Sinema. İstanbul: Derin Yayınları.
Kaban, A. K. (2016). Sinemada Ses Ve Sesin Ontolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Sözen, M. (2003). Sinemada Ses Kullanımı. Ankara: Detay Yayıncılık.
Bonitzer, P. (2018). Bakış ve Ses. İstanbul: Metis.
Acar, A. (2016). Sessiz Sinema Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları
Vineyard, J. (2010). Sinemada Çekim Teknikleri. İstanbul: İstanbul Organizasyon.
Dmytryk, E. (2020). Sinemada Yönetmenlik. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Kleon, A. (2012). Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık
Landau, N. (2011). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Kitap.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
3
2
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
5
2
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
3
2
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
5
3
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
2
2
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
5
3
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
3
2
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
4
2
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 2 3 6
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 3 21
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0