Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBP107 | MESLEKİ ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİ | 1 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYLİN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. HARUN ÇÖLOĞLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öğrenciye, insan anatomisi ve fizyolojisine ait sistemleri tanıma ve analiz etmek ile ilgili yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ders; 1. Anatomi tanımı, 2. İskelet sistemi, 3. Kemik türleri, 4. Eklemler, 5. Kas sistemi, 6. Görevlerine göre kaslar, 7. Fizyolojik sistemler, 8. Dolaşım sistemi, 9. Solunum sistemi, 10. Sindirim sistemi, 11. Sinir sistemi, 12. Boşaltım sistemi, 13. Üro genital sitem, 14. Endokrin sistem konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Vücut organlarını bilir |
Fizyoloji sistemlerini açıklar |
Anatomi ve fizyoloji sistemlerini analiz eder |
Anatomi modülü ile vücut organlarını analiz etmek, |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür taraması, soru-cevap | Anatomi tanımı, | Teorik, slayt |
2 | Literatür taraması, soru-cevap | İskelet sistemi, | Teorik, slayt |
3 | Literatür taraması, soru-cevap | Kemik türleri | Teorik, slayt |
4 | Literatür taraması, soru-cevap | Eklemler,Hücreler, Dokular | Teorik, slayt |
5 | Literatür taraması, soru-cevap | Kas sistemi, | Teorik, slayt |
6 | Literatür taraması, soru-cevap | Görevlerine göre kaslar, | Teorik, slayt |
7 | Literatür taraması, soru-cevap | Fizyolojik sistemler, | Teorik, slayt |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması, soru-cevap | Dolaşım sistemi, | Teorik, slayt |
10 | Literatür taraması, soru-cevap | Solunum sistemi, | Teorik, slayt |
11 | Literatür taraması, soru-cevap | Sindirim sistemi, | Teorik, slayt |
12 | Literatür taraması, soru-cevap | Sinir sistemi, | Teorik, slayt |
13 | Literatür taraması, soru-cevap | Boşaltım sistemi, | Teorik, slayt |
14 | Literatür taraması, soru-cevap | Üro genital sitem, | Teorik, slayt |
15 | Literatür taraması, soru-cevap | Endokrin sistem | Teorik, slayt |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ders Modülü, Ders Notu, Sağlık Bilgisi Kitapları |
Anatomi ve Fizyoloji, Prof.Dr.Arzu Razak Özdinçler |
Schaum's Easy Outline of Human Anatomy and Physiology, Second Edition, Kent Van De Graaff , R. Ward Rhees |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the types of skin, skin analysis can be done.
|
3 | |||||
2 |
Identifies skin diseases.
|
3 | |||||
3 |
Hair and scalp diseases, learns the factors that affect the health of the hair and scalp
|
3 | |||||
4 |
Uses sufficient technical knowledge about body anatomy and physiology.
|
5 | |||||
5 |
Have knowledge about message types and techniques.
|
4 | |||||
6 |
Know the structure of nail and define nail diseases.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to access the application of theoretical and practical knowledge and skin care.
|
2 | |||||
2 |
It communicates with companies and chambers that are leaders in the sector.
|
3 | |||||
3 |
Researches and uses innovations in the field of hair care and beauty.
|
3 | |||||
4 |
Conducts research on new products and applications.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
2 |
Researches industry-related innovations and publications.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will have enough information and skills in hair styling techniques.
|
3 | |||||
2 |
Can open a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
3 |
Effective use of information technologies and prepare presentations.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
5 | |||||
2 |
Works as a team in a salon related to Hair Design or Skin and Body Care.
|
5 | |||||
3 |
Analyzes and uses industry-related innovations and publications.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes and uses publications and programs in the beauty industry.
|
5 | |||||
2 |
Uses innovations and current practices related to the beauty industry.
|
5 | |||||
3 |
Access the activity using the technique to make the appropriate make-up cosmetic products.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comminuciate well in service sector, working life, and human relationships.
|
5 | |||||
2 |
Reaches the level of foreign language knowledge to communicate with colleagues and follow the professional and literature.
|
4 | |||||
3 |
Will fallow career exhibitions and proffessional developments in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use of tools and equipments in the field of hair care and beauty services.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to use tools and equipments related to body care.
|
5 | |||||
3 |
Gains the ability to use tools and equipments related to skin care.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to use devices and equipments for hair removal and depilation.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 9 | 18 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |