TR EN

TIBBİ TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP105 TIBBİ TERMİNOLOJİ 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUHAMMED YURTSEVEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
İçerik: Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel)
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel).
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması Anlatım,Soru-Cevap
2 Araştırma-Literatür taraması Harf telaffuzları Anlatım,Video,Soru-Cevap
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Kökler (Genel Bilgi) Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Kökler (Sistem Bilgisi) Anlatım,Soru-Cevap
5 Literatür taraması Ön ekler Anlatım,Soru-Cevap,Video
6 Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar Son ekler/Tanısal Terimler Anlatım,Soru-Cevap,Video
7 Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar Hareket Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma-Ödev Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Kardiyovasküler Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
11 Yazılı-Görsel kaynaklar Sindirim Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
13 Literatür taraması- Ödev Üriner Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
14 Araştırma Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Duyu Organları Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To be able to professionally evaluate and apply the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by lecture notes, application tools and materials, visual-objective resources containing current information in the field of podology.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, interpret and evaluate data, identify and analyse problems, and develop solutions based on evidence.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use basic theoretical and practical knowledge related to the field of podology.
0
2
They can make all applications related to the field of podology in accordance with the technique.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interprets and evaluates data using the basic knowledge and skills acquired in the field of podology, identifies and analyses problems and can take part in studies planned for solution.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To be able to carry out a given task independently using the basic knowledge in the field of podology.
0
2
They can work as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of podology.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field of podology with a critical approach.
0
2
They identify their learning needs and can direct their learning.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Informs the relevant people and institutions by using the basic knowledge and skills in the field of podology; can transfer his / her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally.
4
2
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can contribute to the collection, interpretation, application and announcement of the results of the data related to the field of podology in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
0
2
As an individual, he/she can act in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to his/her duties, rights and responsibilities.
0
3
They can work with other health disciplines.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 5 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 99
Genel Toplam 99
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0