Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SIP105 | İLETİŞİME GİRİŞ | 1 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. GÜLŞEN KILINÇER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Günümüzün globalleşen dünyasında iletişim olgusu çok önemli bir noktada yer almaktadır. Bu çerçevede iletişim sürecine ve toplumsal etkilerini analiz eder. |
İçerik: | İletişim kavramını tanımlamak ve tanımdan yola çıkarak iletişim türlerini uygular.. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İletişim kavramını açıklar. |
İletişimin diğer disiplinlerle olan ilişkisini açıklar. |
İletişimin öğelerini kavrar. |
İletişim türlerini açıklar. |
İletişimin toplum içindeki işlevlerini ortaya koyar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma | Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması, İletişim tanımı | Slayt sunum |
2 | Literatür okuma | İletişim diğer disiplinlerle olan ilişkisi | Slayt sunum |
3 | Literatür okuma | İletişin diğer disiplinlerle olan ilişkisi | Slayt sunum |
4 | Literatür okuma | İletişim türleri | Slayt sunum |
5 | Literatür okuma | Sözlü iletişim | Slayt sunum |
6 | Literatür okuma | Sözsüz iletişim | Slayt sunum |
7 | Literatür okuma | Yazılı iletişim | Slayt sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Kişilerarası iletişim | Slayt sunum |
10 | Literatür okuma | İletişim ve kitle iletişimi | Slayt sunum |
11 | Literatür okuma | İletişim ve kitle iletişim araçları | Slayt sunum |
12 | Literatür okuma | Gazeteler | Slayt sunum |
13 | Literatür okuma | Sinema | Slayt sunum |
14 | Literatür okuma | Radyo | Slayt sunum |
15 | Literatür okuma | Televizyon | Slayt sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aysel Aziz, İletişime Giriş, Hiperlink Yayınları, 2016. |
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ark Yayınevi, İstanbul, 1996. |
Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011. |
Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si, İnkılâp Kitapevi Yayın, İstanbul, 2014. |
J.C. Pearson and P.E. Nelson, An Introduction to Human Communication. United States of America: McGraw-Hill Companies, 1997. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses information on issues related to health and health services.
|
||||||
2 |
Applies health accounting and health cost management.
|
||||||
3 |
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
|
||||||
4 |
Uses hospital automation methods.
|
||||||
5 |
Develops information on the health sector.
|
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Names information about the problems encountered in the health sector.
|
||||||
2 |
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
|
||||||
3 |
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
|
||||||
4 |
Uses information to make decisions regarding hospital management.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
||||||
2 |
Implements duties and responsibilities in health services.
|
||||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
|
||||||
2 |
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
|
||||||
3 |
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
||||||
2 |
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
|
||||||
3 |
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
|
||||||
2 |
Follows current events related to health institutions.
|
||||||
3 |
Follows training programs related to health institution management.
|
||||||
4 |
Follows necessary information sources related to health institutions.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts communication between patient and physician.
|
||||||
2 |
Implements patient confidentiality.
|
||||||
3 |
Implements communication with patients and their relatives.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
|
||||||
2 |
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
|
||||||
3 |
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 20 | 3 | 60 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |