TR EN

SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SIP205 SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMASI 3 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ANIL ÇETİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencileri; sağlık kurumlarında pazarlama aktivitelerinin sağladığı avantajlar; sağlık kurumlarında klasik pazarlama karması elemanlarının formüle edilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve kontrol edilmesi; sağlık hizmeti alıcılarının satın alma davranışlarının ve karar verme süreçleri; bu tüketicilerin memnuniyetini etkileyen faktörler, sağlık hizmetleri için kurumsal imaj geliştirmeye yönelik pazarlama iletimi stratejilerinin geliştirilmesine yönelik temel prensipler hakkında analiz edilir.
İçerik: Pazarlama ile ilgili temel kavramlar ve pazarlamanın tarihsel gelişimi, pazarlama çeşitleri, pazarlama fonksiyonlarının sınıflandırılması, hizmet pazarlaması, hizmetlerin özellikleri ve sağlık hizmetleri pazarlamasının tarihsel gelişimi, Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın önem kazanmasına neden olan faktörler, sağlık hizmetleri pazarlamasında ürün ve ürün (hizmet) politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında fiyat ve fiyat politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında dağıtım politikaları kazanımları tanımlanır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karmaşık pazarlama çevresinin sağlık kurumlarında pazarlama yönetimi alanındaki etkilerini analitik olarak kavrar.
Sağlık tüketicilerinin karar verme sürecini kavrama ve sağlık tüketicilerinin etkili şekilde bölümlendirir.
Sağlık kurumları için amaca yönelik ve etkili pazarlama karması stratejileri formüle eder, uygular, değerlendirir ve kontrol eder.
Sağlık kurumları için pazarlama iletişimi stratejileri doğrultusunda marka yönetimi alanında karar verme yeteneği ve pazarlama iletişimi etmeni olarak marka kavramı hakkında bilgi ve yetenek sahibi olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Taraması Ders içeriği ve konularının tanıtılması - Sağlık Hizmetleri Pazarlamasına Giriş Anlatım - Soru - Cevap
2 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın temel unsurları Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinde pazarlama aktivitelerini etkileyen çevresel unsurlar Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık tüketicileri pazarı ve satın alma davranışının analiz edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti alıcılarının bölümlendirilmesi ve hedef pazar seçimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
6 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinin konumlandırılması ve farklılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
7 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti özellikleri ve hizmet kalitesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
10 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti fiyatlandırma stratejileri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
11 Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumlarında reklam, satışta özendirme, halkla ilişkiler, ve doğrudan pazarlama uygulamalarının yönetilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
12 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumlarında dağıtım kanallarının tasarlanması ve yönetilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumları için müşteri yönetimini ve müşteri tatmini Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
14 Yazılı - Görsel Kaynaklar Pazarlama iletişimi yönetimi sağlık kurumlarında imaj yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı - Görsel Kaynaklar Değerlendirme Anlatım - Soru - Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Philip Kotler and Roberta N. Clarke, Marketing for Health Care Organizations, Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey
Tengilimoğlu D, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları
Gümüş S, Sağlık Hizmetlerinin Pazarlaması ve Reklamın Etkileri, 2013

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses information on issues related to health and health services.
2
Applies health accounting and health cost management.
3
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
4
Uses hospital automation methods.
5
Develops information on the health sector.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Names information about the problems encountered in the health sector.
2
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
3
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
4
Uses information to make decisions regarding hospital management.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
2
Implements duties and responsibilities in health services.
3
The hospital uses the automation methods.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
2
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
3
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
2
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
3
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
2
Follows current events related to health institutions.
3
Follows training programs related to health institution management.
4
Follows necessary information sources related to health institutions.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conducts communication between patient and physician.
2
Implements patient confidentiality.
3
Implements communication with patients and their relatives.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
2
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
3
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0