TR EN

TIBBİ TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP105 TIBBİ TERMİNOLOJİ 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP-Öğr.Gör. SEVDE NUR AKTAŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
İçerik: Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel)
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel).
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması Anlatım,Soru-Cevap
2 Araştırma-Literatür taraması Harf telaffuzları Anlatım,Video,Soru-Cevap
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Kökler (Genel Bilgi) Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Kökler (Sistem Bilgisi) Anlatım,Soru-Cevap
5 Literatür taraması Ön ekler Anlatım,Soru-Cevap,Video
6 Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar Son ekler/Tanısal Terimler Anlatım,Soru-Cevap,Video
7 Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar Hareket Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma-Ödev Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Kardiyovasküler Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
11 Yazılı-Görsel kaynaklar Sindirim Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
13 Literatür taraması- Ödev Üriner Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
14 Araştırma Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Duyu Organları Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Emergency care will have the basic knowledge and experience.
2
Is capable, in an emergency patient evaluation.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
We believe in the philosophy of emergency care.
2
Knows how to improve the quality of emergency health services.
3
Have knowledge about quality standards in emergency health services.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Preventive, curative principles of emergency care plans, implements and evaluates and registers.
2
Applies the principles of preventive and therapeutic emergency care.
3
Evaluates the principles of preventive and therapeutic emergency care.
4
It records the principles of preventive and therapeutic emergency care.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Areas that require emergency care at an advanced level of knowledge of institutional uses and applications.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility in pre-hospital emergency care.
2
Fastest time of the incident, serial, cool and decides correctly.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Learning with a sense of lifelong learning will continue.
2
National and universal values​​, intellectual and social aspects of principle develops itself.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Patient, family and team with other health care professionals in oral and written communication.
2
In case of emergency itself, and patients and their relatives, other health professionals and social psychological knowledge and skills necessary to protect uses.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In case of emergency as soon as possible reaching the scene, assess the situation, if necessary and appropriate initial treatment allows transport of the patient to the emergency room.
2
Case to be made for emergency aid to the wounded techniques appropriate first aid and emergency plans, manages and implements.
3
In emergency situations, ensures appropriate transportation of the patient to the emergency room.
4
In case of emergency, appropriately plans the first and emergency aid techniques for the injured person.
5
Manages first and emergency aid techniques appropriately for the injured person in case of emergency.
6
In case of emergency, properly applies first and emergency aid techniques to the injured person.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0