TR EN

ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP116 ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEBİLE BÜŞRA GÜLLÜOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere çiğneme sürecinin fizyolojik temellerini ve bu sürecin diş sağlığına etkilerini anlatarak, çiğneme işlevinin önemini vurgulamaktır.
İçerik: Ağız ve çene anatomisi: Öğrencilere ağız boşluğunun yapısı, çene eklemleri ve kasları hakkında temel bilgiler vermek. Çiğneme kasları ve sinir sistemi: Çiğneme fonksiyonunun gerçekleşmesi için gereken kasların ve sinirlerin anatomisi ve işlevi hakkında bilgi vermek. Çiğneme süreci: Çiğneme aşamaları, dişlerin ve çene eklemlerinin işbirliği ile çiğneme işlevinin nasıl gerçekleştiğini anlatmak. Dişlerin çiğneme fonksiyonu: Farklı diş tiplerinin çiğneme sürecindeki rolü ve etkisi hakkında bilgi vermek. Çiğneme işlevinin önemi: Çiğneme sürecinin sindirim, beslenme ve diş sağlığı üzerindeki etkilerini anlatmak. Çiğneme problemleri ve çözümleri: Çiğneme fonksiyonunda oluşabilecek problemler ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi vermek. Maloklüzyon ve çiğneme ilişkisi: Dişsel ve çeneler arası uyumsuzlukların çiğneme fonksiyonuna etkilerini anlamak. Çiğneme ve genel sağlık ilişkisi: Çiğneme işlevinin genel sağlık üzerindeki etkileri ve sistemik hastalıklarla ilişkisi hakkında bilgi vermek. Fonksiyonel çene hareketleri: Çene hareketlerinin farklı fonksiyonları ve günlük yaşamda nasıl etkili bir şekilde kullanıldığı hakkında bilgi sağlamak. Çiğneme disfonksiyonu tedavisi: Çiğneme problemleri ve disfonksiyonlarının tedavi yöntemleri ve rehabilitasyonu hakkında bilgi vermek.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çeneyi hareketini sağlayan kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasaları açıklar.
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonları kavrar.
Alt çene hareket tiplerini ve bu hareketlerin klinik açıdan önemini kavrar.
Oklüzal morfolojinin belirleyicilerini öğrenir.
Oklüzyon teorileri ve optimum oklüzyon kriterlerini öğrenir.
Oklüzyon çeşitlerini öğrenir.
Oklüzal tedavide kullanılan splint tiplerini ve splintlerin hazırlanma yöntemlerini öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Temporamandibular eklem anatomisi Temporamandibular eklem anatomisi teorik bilgisi anlatımı
2 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar teorik bilgisi anlatımı
3 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) teorik bilgisi anlatımı
4 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) teorik bilgisi anlatımı
5 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) teorik bilgisi anlatımı
6 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) teorik bilgisi anlatımı
7 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I teorik bilgisi anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II teorik bilgisi anlatımı
10 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri teorik bilgisi anlatımı
11 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler teorik bilgisi anlatımı
12 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar teorik bilgisi anlatımı
13 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri teorik bilgisi anlatımı
14 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması teorik bilgisi anlatımı
15 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin tesviye ve cilası Splintlerin tesviye ve cilası teorik bilgisi anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ali Zaimoğlu, Sabit Protezler, Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Yayınları
Ender Kazazoğlu, Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği
Semih Çalıkoğlu, Tam Protezler
DR. HÜSNÜ YAVUZYILMAZ, ÇİĞNEME SİSTEMİNİN ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİ

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
3
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
3
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
3
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
1
2
To gain competence in computer skills.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
1
2
Aid to gain competence in practice.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
1
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
1
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
1
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
3
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 1 14 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0