TR EN

BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BIL101 BİLGİ TEKNOLOJİLERİ 1 2 1 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilere eğitim ve meslek hayatlarında teknoloji ve bilimin önemini kavratarak öğrenme becerilerini geliştirmek ile problem çözme ve analiz etme becerileri kazandırmaktadır.
İçerik: Temel MS Office paket programı, temel bilgisayar bilgi ve kavramları, bilgisayar donanım ve yazılımı, işletim sistemleri, sunum hazırlama konuları ve bilgisayarı zararlı programlardan koruma işlemlerini kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bilgisayar donanımını açıklar. (Explaining) (3)
Yazılım programlarını kullanım amacına göre sınıflandırır. (Classifying) (2)
Yazılım ve donanım arasındaki ilişki ve organizasyonu açıklar. (Ekplaining) (3)
Fonksiyonel ve matematiksel işlemler yapabilen yazılımları sınıflandırır. (Classifying) (2)
Grafik çizim ve sunum yapar. (Apply) (3)
İnternet ve internet kullanımı hakkında fikirlerini açıklar. (Explaining) (3)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 kaynak tarama Bilgisayar donanımı anlatım
2 kaynak tarama Bilgisayar donanımı anlatım
3 kaynak tarama Ofis uygulamaları ve ortak özellikleri anlatım
4 kaynak tarama MS Word – Grafik, üst bilgi, alt bilgi, sayfa numarası, başvuru ve nesneler eklemek anlatım
5 kaynak tarama MS Word – Değişiklikleri izle, denklem oluşturma, denetim eklemek, stiller anlatım
6 kaynak tarama MS Word – Stiller, içindekiler tablosu ve kaynakça oluşturma, adres mektup birleştirme anlatım
7 kaynak tarama MS Excel - Excel tablosu, çalışma sayfası, hücre, hücre biçimlendirme, veri girme, veri düzenleme, çalışma sayfasını kaydetme anlatım
8 - ARA SINAV -
9 kaynak tarama Ms Excel - Formül çubuğu, formül ekleme, verileri sıralama, koşullu biçimlendirme anlatım
10 kaynak tarama MS Power Point - Slaytlarla çalışma, ekleme, düzenleme, çıkarma anlatım
11 kaynak tarama MS Power Point - Yazılara animasyon ekleme anlatım
12 kaynak tarama MS Power Point - Sunum tasarımı hazırlama anlatım
13 kaynak tarama MS Power Point - Zamanlama provası, asıl slayt, açıklama ekleme anlatım
14 kaynak tarama MS Power Point - Sunum hazırlama anlatım
15 kaynak tarama MS Power Point - Sunum hazırlama anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

TOSUN, N. (2007). Bilgisayara Giriş, İstanbul:Kriter Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
2
2
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
2
3
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
5
4
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
5
2
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
5
3
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
4
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
5
5
Know the correct terminology for communication dentistry.
5
6
Know the correct terminology for communication dentistry.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
3
2
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
3
3
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
3
4
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
3
2
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
3
3
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
2
4
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
4
2
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
4
3
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
4
4
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values​​, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
4
2
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
4
2
Ethical principles and professional values ​​embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
5
2
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
5
3
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
4
4
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 48
Genel Toplam 48
Toplam İş Yükü / 25.5 1,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0