Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGP103 | GELİŞİM VE ÖĞRENME I | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Gelişim ve Öğrenme 1 dersinin amacı; gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri, gelişim alanlarını ve bu gelişim alanlarının özelliklerini tanımalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Ders; Gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, gelişim ve öğrenmenin eğitim ilkeleri, bilişsel gelişim, bilişsel gelişim kuramcıları, algı gelişimi, taklit, dikkat, bellek konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gelişim alanlarını sınıflandırır. |
Yaş gruplarına göre gelişim özelliklerini ayırt eder. |
Gelişimle ilgili temel kavramları tanımlar. |
Gelişim kuramlarını açıklar. |
Gelişim süreçleri ile öğrenme süreçleri arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Gelişim ve Öğrenme ile İlgili Temel Kavramlar | Anlatım - Soru- Cevap |
2 | - | Gelişimin İlkeleri | Anlatım - Soru- Cevap |
3 | - | Gelişim Teorileri ve Yöntemler | Anlatım - Soru- Cevap |
4 | - | Piaget’in göre Bilişsel Gelişim Kuramı | Anlatım - Soru- Cevap |
5 | - | Piaget’e göre Bilişsel Gelişim Aşamaları-I | Anlatım - Soru- Cevap |
6 | - | Piaget’e göre Bilişsel Gelişim Aşamaları-II | Anlatım - Soru- Cevap |
7 | - | Genel Tekrar | Anlatım - Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Piaget’e göre Bilişsel Gelişim Aşamaları-III | Anlatım - Soru- Cevap |
10 | - | Bruner’in Bilişsel Gelişim Teorisi ve Uygulanması | Anlatım - Soru- Cevap |
11 | - | Vygotsky’in Bilişsel ve Dil Gelişim Teorisi | Anlatım - Soru- Cevap |
12 | - | Algı Gelişimi | Anlatım - Soru- Cevap |
13 | - | Taklit, Dikkat, Bellek, Yaratıcılık | Anlatım - Soru- Cevap |
14 | - | Howard Gardner'ın Çoklu Zeka Kuramı | Anlatım - Soru- Cevap |
15 | - | Vaka Analizleri-Genel Tekrar | Anlatım - Soru- Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
BAYHAN, N. P., & ARTAN, İ. Z., (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: MORPA. |
Deniz, M. E. (Editor), (2019). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim . Ankara: Pegem A Yayıncılık. |
Bee, H. L., Boyd, D. R., & Gündüz, O. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. Kaknüs yayınları. |
Berk, L. (2015). Child development. Pearson Higher Education AU. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
|
0 | |||||
2 |
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
|
5 | |||||
3 |
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
About child development and education requirements of their profession may realize.
|
3 | |||||
2 |
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
|
5 | |||||
2 |
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
|
4 | |||||
2 |
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
|
2 | |||||
3 |
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
|
0 | |||||
4 |
Have the ability to communicate effectively with children.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
|
4 | |||||
2 |
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
|
4 | |||||
3 |
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
|
4 | |||||
2 |
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
|
3 | |||||
3 |
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop creative thinking skills.
|
3 | |||||
2 |
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
|
4 | |||||
3 |
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 4 | 3 | 12 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 96 |
Genel Toplam | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |