Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGP108 | ÇOCUK VE OYUN | 2 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile öğrenciye çocuğun gelişimi ve eğitiminde oyunun yeri, önemi ve kuramsal temeline ilişkin bilgi kazandırılması ve oyun etkinliklerini etkili bir biçimde uygulayabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ders içeriği oyunun tanımı ve özellikleri, oyun ve çocuk gelişimi, oyun türleri, oyun materyalleri, oyun etkinliklerinin planlanması konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Oyunu tanımlar ve özelliklerini açıklar. |
Oyun ile ilgili kuramları bilir ve açıklar. |
Oyunun çocuk gelişimi ve eğitimindeki önemini tartışır. |
Oyunun çocuğun gelişimine olan katkılarını açıklar. |
Çocuğun oyununu destekleyecek materyaller geliştirir. |
Çocuğun oyun gelişimini değerlendirir. |
Çocuğun gelişimine uygun oyun etkinliği planlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Okuma | Dersin tanıtımı, oyunun önemi ve tarihçesi | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür Okuma | Oyun Kuramları | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür Okuma | Oyun Gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür Okuma | Oyun Türleri ve Oyun Alanları | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Literatür Okuma | Oyunun Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi Üzerindeki Etkisi | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Literatür Okuma | Oyunun Motor Gelişim ve Sosyal-Duygusal Gelişim Üzerindeki Etkisi | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Literatür Okuma | Oyuncaklar | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Çocuğu Tanıma Tekniği Olarak Oyun | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Literatür Okuma | Özel Gereksinimli Çocuklar ve Oyun | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Literatür Okuma | Oyun Etkinliğinde Planlama ve Uygulama | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür Okuma | Ebeveynlerin Çocuk Oyunlarındaki Rolü | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Literatür Okuma | Oyun Etkinliklerinde Öğretmenlerin Rolü | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Literatür Okuma | Oyun Terapisi | Anlatım, Uygulama |
15 | Literatür Okuma | Oyun uygulamaları | Anlatım, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ayşe Belgin Aksoy (Ed.) (2019). Okul Öncesi Eğitimde Oyun. Hedef Yayıncılık. |
Önder, A., ve Arslan Çiftçi, H. (2017). Erken çocuklukta oyun ve oyun yoluyla öğrenme. Ankara: Nobel. |
Lillemyr, O. F. (2009). Taking play seriously: Children and play in early childhood education–An exciting challenge. IAP. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
|
5 | |||||
2 |
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
|
4 | |||||
3 |
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
About child development and education requirements of their profession may realize.
|
4 | |||||
2 |
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
|
4 | |||||
2 |
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
|
3 | |||||
2 |
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
|
3 | |||||
3 |
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
|
0 | |||||
4 |
Have the ability to communicate effectively with children.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
|
3 | |||||
2 |
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
|
4 | |||||
3 |
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
|
3 | |||||
2 |
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
|
3 | |||||
3 |
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop creative thinking skills.
|
4 | |||||
2 |
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
|
3 | |||||
3 |
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 2 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 72 |
Genel Toplam | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |