Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP205 | TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II | 3 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı genetiği ve genetik hastalıkları kavramak, kalıtsal materyalin yapısını ve kalıtım prensiplerini öğrenmektir. |
İçerik: | Tıbbi biyoloji ve genetik II dersi Genetik Hastalıklara giriş, Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı, Tek gen hastalıkları, Kromozomal hastalıklar, Multifaktöriyel hastalıklar, Prenetal tanı yöntemleri, Preimplantasyon Genetik Tanı, Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları, Popülasyon Genetiği ve Genetik Danışma konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kalıtım ve genetik hakkında bilgi edinir. |
Genetik materyaldeki mutasyonları ve ortaya çıkan genetik hastalıkları analiz eder. |
Kalıtım modellerinin özelliklerini bilir. |
Prenatal tanıyı tanır. |
Yenidoğan kalıtsal metabolik hastalıkları tanımlar. |
Popülasyon genetiği ve genetik danışmanlık hakkında edindiği bilgileri kullanır. |
Preimplantasyon genetik tanıyı tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Genetik Hastalıklara giriş | Anlatım, Video, şekil |
2 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı | Anlatım, Video, şekil |
3 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Tek gen hastalıkları 1 (Hungtigton Hastalığı, Retinoblastoma, Nörofibromatozis) | Anlatım, Video, şekil |
4 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Tek gen hastalıkları 2 (Marfan sendromu, Kistik Fibrozis (KF),Talasemi,Tay Sachs hastalığı ) | Anlatım, Video, şekil |
5 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Kromozomal hastalıklar 1 (Non-disjunction, Trizomi, Monozomiler) | Anlatım, Video, şekil |
6 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Kromozomal hastalıklar 2 (Down Sendromu (Mongolizm), Edwards Sendromu, Patau Sendromu,Turner Sendromu) | Anlatım, Video, şekil |
7 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Multifaktöriyel hastalıklar 1 (DIGENIC RETİNİTİS PİGMENTOSA, SEREBRAL VENÖZ TROMBOZ, Hirschsprung Hastalığı) | Anlatım, Video, şekil |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Multifaktöriyel hastalıklar 2 (Alzheimer Hastalığı, NÖRAL TÜP DEFEKTLERİ (NTD), KONJENİTAL KALP HASTALIKLARI) | Anlatım, Video, şekil |
10 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Prenetal tanı yöntemleri (non invaziv) | Anlatım, Video, şekil |
11 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Prenetal tanı yöntemleri (invaviz) | Anlatım, Video, şekil |
12 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Preimplantasyon Genetik Tanı | Anlatım, Video, şekil |
13 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları | Anlatım, Video, şekil |
14 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Popülasyon Genetiği | Anlatım, Video, şekil |
15 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Genetik Danışma | Anlatım, Video, şekil |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ |
Tobias, E., S., Conner, M. ve Ferguson-Smith, M.,(2014), Tıbbi Genetiğin Esasları, Özbek, U.(Çeviri) , İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevi |
Kasap, H., Kasap, M., Demirhan, O., vd., (2020), Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara:Akademisyen Kitabevi. |
Alikaşifoğlu, M., (2005),Thompson & Thompson Tıbbi Genetik, Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri. |
Tobias, E. S., Connor, M., & Ferguson-Smith, M. (2011). Essential medical genetics (Vol. 40). John Wiley & Sons. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the field of Medical Laboratory Techniques Program, is based on theoretical knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
2 | |||||
3 |
Gains information about courses outside the field.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can choose modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
|
2 | |||||
2 |
May have knowledge and skills regarding the acquisition and preservation of diagnostic data related to the field.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
2 | |||||
2 |
Can use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can do individual work in her/his field.
|
2 | |||||
2 |
Can produce solutions when faced with unforeseen situations in applications related to her/his field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains awareness of the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
5 | |||||
2 |
Examines on-site processes related to its field in public and private sector organizations.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
1 | |||||
2 |
Uses materials in the medical laboratory in accordance with their techniques.
|
0 | |||||
3 |
Maintains equipment in the medical laboratory in accordance with its techniques.
|
0 | |||||
4 |
Gains the ability to use computers at the basic level required by the field.
|
0 | |||||
5 |
Have knowledge of labor law and occupational safety, environmental protection and quality awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 46 |
Genel Toplam | 46 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 1,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |