TR EN

TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TLP205 TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK II 3 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı genetiği ve genetik hastalıkları kavramak, kalıtsal materyalin yapısını ve kalıtım prensiplerini öğrenmektir.
İçerik: Tıbbi biyoloji ve genetik II dersi Genetik Hastalıklara giriş, Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı, Tek gen hastalıkları, Kromozomal hastalıklar, Multifaktöriyel hastalıklar, Prenetal tanı yöntemleri, Preimplantasyon Genetik Tanı, Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları, Popülasyon Genetiği ve Genetik Danışma konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kalıtım ve genetik hakkında bilgi edinir.
Genetik materyaldeki mutasyonları ve ortaya çıkan genetik hastalıkları analiz eder.
Kalıtım modellerinin özelliklerini bilir.
Prenatal tanıyı tanır.
Yenidoğan kalıtsal metabolik hastalıkları tanımlar.
Popülasyon genetiği ve genetik danışmanlık hakkında edindiği bilgileri kullanır.
Preimplantasyon genetik tanıyı tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Genetik Hastalıklara giriş Anlatım, Video, şekil
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı Anlatım, Video, şekil
3 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Tek gen hastalıkları 1 (Hungtigton Hastalığı, Retinoblastoma, Nörofibromatozis) Anlatım, Video, şekil
4 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Tek gen hastalıkları 2 (Marfan sendromu, Kistik Fibrozis (KF),Talasemi,Tay Sachs hastalığı ) Anlatım, Video, şekil
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kromozomal hastalıklar 1 (Non-disjunction, Trizomi, Monozomiler) Anlatım, Video, şekil
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kromozomal hastalıklar 2 (Down Sendromu (Mongolizm), Edwards Sendromu, Patau Sendromu,Turner Sendromu) Anlatım, Video, şekil
7 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Multifaktöriyel hastalıklar 1 (DIGENIC RETİNİTİS PİGMENTOSA, SEREBRAL VENÖZ TROMBOZ, Hirschsprung Hastalığı) Anlatım, Video, şekil
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Multifaktöriyel hastalıklar 2 (Alzheimer Hastalığı, NÖRAL TÜP DEFEKTLERİ (NTD), KONJENİTAL KALP HASTALIKLARI) Anlatım, Video, şekil
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Prenetal tanı yöntemleri (non invaziv) Anlatım, Video, şekil
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Prenetal tanı yöntemleri (invaviz) Anlatım, Video, şekil
12 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Preimplantasyon Genetik Tanı Anlatım, Video, şekil
13 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları Anlatım, Video, şekil
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Popülasyon Genetiği Anlatım, Video, şekil
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Genetik Danışma Anlatım, Video, şekil
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ
Tobias, E., S., Conner, M. ve Ferguson-Smith, M.,(2014), Tıbbi Genetiğin Esasları, Özbek, U.(Çeviri) , İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevi
Kasap, H., Kasap, M., Demirhan, O., vd., (2020), Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara:Akademisyen Kitabevi.
Alikaşifoğlu, M., (2005),Thompson & Thompson Tıbbi Genetik, Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
Tobias, E. S., Connor, M., & Ferguson-Smith, M. (2011). Essential medical genetics (Vol. 40). John Wiley & Sons.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In the field of Medical Laboratory Techniques Program, is based on theoretical knowledge.
3
2
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
2
3
Gains information about courses outside the field.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic knowledge and skills acquired in the field.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can choose modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
2
2
May have knowledge and skills regarding the acquisition and preservation of diagnostic data related to the field.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
2
2
Can use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can do individual work in her/his field.
2
2
Can produce solutions when faced with unforeseen situations in applications related to her/his field.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains awareness of the necessity of lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
5
2
Examines on-site processes related to its field in public and private sector organizations.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
1
2
Uses materials in the medical laboratory in accordance with their techniques.
0
3
Maintains equipment in the medical laboratory in accordance with its techniques.
0
4
Gains the ability to use computers at the basic level required by the field.
0
5
Have knowledge of labor law and occupational safety, environmental protection and quality awareness.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 46
Genel Toplam 46
Toplam İş Yükü / 25.5 1,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0