Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FIZ111 | FİZİK | 1 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Temel fizik kavramlarını tanıtmak, mekanik olayları içeren belirli fiziksel nicelikleri formüle etmede ve problem çözmedeki becerileri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ölçme ve fiziksel büyüklükler,Vektörlerin grafik ve analitik yöntemlerle belirlenmesi,Statik( Denge,moment, kütle merkezi),Mekanik,Dinamik,İş-Enerji-Güç,Akışkanlar konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bir ve iki boyutlu hareket ile ilgili problemleri çözer. |
İş, İş-Enerji, Enerji Korunumu Kavramlarını tanımlayabilir ve bunlardan yararlanarak bir sistemdeki cisimlerin ötelenme hareketlerini ifade eder. |
Momentum, Momentum Korunumu kavramlarını bilir ve çarpışma problemlerini çözer. |
Belli bir eksen etrafında dönen cisimlerin hareketini ifade eder. |
Dalga hareketini tanımlar ve denklemlerini çözer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | KAYNAK TARAMA | Ölçme ve Boyut Analizi, Birimler | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
2 | KAYNAK TARAMA | Vektörel ve Skaler Büyüklükler | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
3 | KAYNAK TARAMA | Kuvvet ve Newton'un Hareket Yasaları | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
4 | KAYNAK TARAMA | Moment, Denge ve Kütle Merkezi | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
5 | KAYNAK TARAMA | Hareket Denklemleri | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
6 | KAYNAK TARAMA | Tek Boyutta Hareket | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
7 | KAYNAK TARAMA | İki Boyutta Hareket | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KAYNAK TARAMA | İş ve Kinetik Enerji | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
10 | KAYNAK TARAMA | Potansiyel Enerji, Enerji Korunumu ve Güç | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
11 | KAYNAK TARAMA | Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
12 | KAYNAK TARAMA | Akışkanlarda Basınç ve Kaldırma Kuvveti | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
13 | KAYNAK TARAMA | Süreklilik İlkesi, Bernoulli İlkesi ve Pascal Prensibi | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
14 | KAYNAK TARAMA | Dalga Hareketi | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
15 | KAYNAK TARAMA | Dalga Çeşitleri | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaoğlu, B. (2012). Üniversiteler İçin Fizik, Seçkin Yayınevi, 2. Baskı, 2012, s, 82. |
Serway, R. A. (1996). Fen ve mühendislik için fizik I (Çolakoğlu, K. Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. |
Cutnell, J. D., & Johnson, K. W. (2009). Physics. John Wiley & Sons. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Optician profession is equipped with the theoretical and practical knowledge. Optician terminology, health legislation, health Iaw has the knowledge and equipment. Optician profession within the framework of ethical rules, shall exercise the duties and fulfilling their responsibilities. Program graduates in the private sector can directorate responsible in opticianry institution or the institution have the right to become an Optician.
|
1 | |||||
2 |
Basic epidemiological concepts and professional practice in learning to use these concepts appropriately. Optician about the professional is knowledgeable about the powers and responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Eyeglasses, contact lenses and low vision devices (telescopic products, etc.). Has information about the basic vision devices.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic vision devices prescribed by the selection and preparation of sales to provide adaptation to the user.
|
3 | |||||
2 |
Prescription glasses and contact lens diopters to measure and make the necessary settings for the installation.
|
5 | |||||
3 |
Glasses for the preparation of the necessary equipment, tools and machines to use.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The interdisciplinary team work, social responsibility, having to be enterprising individuals.
|
3 | |||||
2 |
Opticians opticianry the computer programs used in the program are used in an effective manner.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turkish language knowledge and ability to use professional development to follow the contemporary level of professional knowledge of foreign languages is to educate individuals.
|
1 | |||||
2 |
Improving the social and cultural sense, to be aware of individual awareness.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Of the obligations to be fulfilled successfully and correctly.
|
3 | |||||
2 |
Knowing the risks to the health sector and industry make the right decisions.
|
1 | |||||
3 |
Health sector and the sector's risk requires knowing the true teamwork in the unit, compatible and effective to çalışır.al.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regular training programs for professional and personal development will follow.
|
2 | |||||
2 |
Optician keeps track of current events related to the industry.
|
2 | |||||
3 |
Regarding Optician keeps pace with national and international developments.
|
2 | |||||
4 |
The official institutions of health care institutions is subject knows.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patients and relatives will communicate correctly with.
|
0 | |||||
2 |
Issues of workplace privacy and patient confidentiality is authoritative.
|
0 | |||||
3 |
Information about the effective use of communication technologies.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Is knowledgeable about the health care industry.
|
1 | |||||
2 |
Terminology specific to the health sector is dominant.
|
0 | |||||
3 |
Health ethics in the context of universal ethical values by internalizing the work and knows that they need to act.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |