Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DHF212E | PROSTHETIC DENTAL TREATMENT II | 4 | 8 | 5 | 11 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Diş hekimliği 2. sınıf öğrencilere tam dişssiz ve kısmı dişsiz hastalarda tedavi gerçekleştirebilmek için gerekli teorik olarak bilgi ve pratik olarak becerinin kazandırılması. |
İçerik: | Hastalarda tam ve kısmı diş kayıplarında tedavi yöntemlerini ve dikkat edilmesi gerekenleri öğrenciye teorik olarak aktarılıp laboratuvar işlemlerinin uygulamalı olarak öğretilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) Hastalarda diş eksikliği nedeni ile oluşan problemleri ve sorunları bilir. Hastaya tam ve bölümlü protez endikasyonu koyabilir ve tedavi planı yapabilir. Tam ve bölümlü protezleri tanıyabilir ve diğer protez türleriyle karşılaştıdığından bu protezleri ayırt edebilir. Ağzın tam protez ve bölümlü protez için hazırlanması işleminin prensiplerini kavrar. Tam ve bölümlü protezlerin yapım aşamalarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlere giriş (tanım ve yapım amacı) ve Tam protezlerde teşhis ve tedavi planlaması | Anlatım, Sunum, Uygulama |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde destek yapıların anatomisi | Anlatım, Sunum, Uygulama |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde model eldesi, kaşık ve kaide plağı hazırlanması | Anlatım, Sunum, Uygulama |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde mum duvar hazırlanması | Anlatım, Sunum, Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde artikülatör kullanımı ve artikülatöre alma | Anlatım, Sunum, Uygulama |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde anterior diş dizimi ve Tam protezlerde posterior dizimi | Anlatım, Sunum, Uygulama |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Total protezlerde okluzyon | Anlatım, Sunum, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam Protezlerde modelasyon ve muflalama teknikleri | Anlatım, Sunum, Uygulama |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tam protezlerde akrilik rezin uygulaması, tesviye, polisaj | Anlatım, Sunum, Uygulama |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 1. Total protezlerin teslimi ve bakımı 2. Hareketli protezlerde kırık tamiri | Anlatım, Sunum, Uygulama |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 1. Hareketli bölümlü protezlere giriş 2. Hareketli bölümlü protezlerde destek yapıların anatomisi 3. Kennedy sınıflaması ve modifikasyonlar | Anlatım, Sunum, Uygulama |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 1. Hareketli bölümü protezlerin parçaları 2. Kroşe bükümü | Anlatım, Sunum, Uygulama |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 1.Hareketli bölümlü protezlerde model eldesi, kaşık ve kaide yapımı 2.HBP mum duvar hazırlanması ve arikülatöre alma 3. HBP de diş dizimi | Anlatım, Sunum, Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | HBP de muflalama teknikleri ve akrilik rezin uygulama teknikleri | Anlatım, Sunum, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
siz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler- Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği : Protezlerin Zihinde Canlandırılması- Iwao Hayakawa Bölümlü Protezler-Prof. Dr Suna Toksavul,Prof.Dr. Gökhan Yılmaz-Ege Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Yayınları Oklüzyon-Prof.Dr.Hüsnü Yavuzyılmaz |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
|
4 | |||||
3 |
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
|
5 | |||||
2 |
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
|
5 | |||||
2 |
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
|
5 | |||||
3 |
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
|
4 | |||||
4 |
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
|
4 | |||||
5 |
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
|
5 | |||||
2 |
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
|
5 | |||||
3 |
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
|
5 | |||||
4 |
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
|
4 | |||||
2 |
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
|
5 | |||||
3 |
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values and use the data they collect regarding these treatments.
|
5 | |||||
4 |
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
|
4 | |||||
2 |
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
|
4 | |||||
3 |
It values preventive health services in protecting individual and public health.
|
4 | |||||
4 |
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
|
5 | |||||
5 |
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
6 |
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 93 | 0 | 275 |
Genel Toplam | 275 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 10,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 11,0 |